Vlag / Flag #8: Benjamin Mengistu Navet – '100 mins. with Eastman'

ENG


Benjamin is inte­rested in the his­to­ry of wea­ving, and the dia­lo­gue bet­ween indu­stry and crafts­mans­hip, ques­ti­o­ning how tex­ti­les are pro­du­ced, and act as car­riers of iden­ti­ty. Invited to design a new flag for Stroom’s flag­po­le, Benjamin deci­ded to col­la­bo­ra­te with the pupils of the school to design the monu­men­tal flag. 

« The aim of the pro­ject is to invol­ve the pupils and sha­re my cre­a­ti­ve pro­cess as an artist, from a first ses­si­on of lis­te­ning to songs by Afroamerican com­po­ser Julius Eastman. Everyone made dra­wings, which were com­pi­led to cre­a­te a uni­que com­po­si­ti­on dis­play­ed on the flag ».

During the sum­mer of 2023, Benjamin was the artist-in-resi­d­en­­cy at Off the Grid, Cas-co’s resi­d­en­cy and pre­sen­ta­ti­on plat­form, during which he star­ted his new research tit­led « Dear Julius, » a pro­ject on the con­tem­po­ra­ry echo of Julius Eastman.

NL


Benjamin werkt rond de geschie­de­nis van het weven en de dia­loog tus­sen indu­strie en ambacht. Hoe wordt tex­tiel gepro­du­ceerd en fun­geert het als dra­ger van iden­ti­teit? Voor zijn nieu­we vlag, die getoond zal wor­den aan de mast op het school­plein van Stroom, Benjamin samen met de leer­lin­gen van de school. 

« Het doel van het pro­ject was om de leer­lin­gen te betrek­ken en mijn cre­a­tie­ve pro­ces als kun­ste­naar te delen. Zo luis­ter­den wij tij­dens een eer­ste ses­sie naar lied­jes van de Afro-Amerikaanse com­po­nist Julius Eastman. Iedereen maak­te teke­nin­gen, die wer­den samen­ge­voegd tot een unie­ke com­po­si­tie op maat van de vlag ».

In de zomer van 2023 was Benjamin artist-in-resi­d­en­cy bij Off the Grid, Cas-co’s resi­den­tie en pre­sen­ta­tie­plat­form. Hij start­te er aan zijn nieu­we onder­zoek geti­teld Dear Julius”, een pro­ject over de heden­daag­se echo van Julius Eastman.

25 01 16 flag benjamin web res 62

The main focus of the wea­vings and prac­ti­ce of Benjamin Mengistu Navet is the cre­a­ti­on of a dia­lo­gue bet­ween indu­stry and crafts­mans­hip, in order to ques­ti­on the pro­duc­ti­on pro­cess of objects. Based on Navet’s research in post-colo­­ni­al prac­ti­ces in the field of fas­hi­on and tex­ti­les, he cur­rent­ly inves­ti­ga­tes his own Ethiopian back­ground through pat­­tern-making by com­bi­ning tra­di­ti­o­nal with indu­stri­al tech­ni­ques. He appro­a­ches his prac­ti­ce as a labo­ra­to­ry whe­re tex­ti­le and gar­ments enter in a dia­lo­gue or con­fron­ta­ti­on with other media and ima­ges. Whether it is hand­woven, or indu­stri­al­ly prin­ted, straight from the indu­stri­al wea­ving machi­ne, or reve­a­led by hand dyes, whe­ther it’s for a sce­no­grap­hy that reveals the colo­ni­al tra­jec­to­ry of a fabric, the Ahmaric alp­ha­bet, cros­sing per­so­nal tra­jec­to­ries from dias­po­ras with tex­ti­le tech­ni­ques, the­se embo­died nar­ra­ti­ves are at the cen­ter of his research-based practice.

25 01 16 flag benjamin web res 10
25 01 16 flag benjamin web res 6
25 01 16 flag benjamin web res 25
25 01 16 flag benjamin web res 5
25 01 16 flag benjamin web res 43
25 01 16 flag benjamin web res 9
25 01 16 flag benjamin web res 22