24.04—09.06.2025
STUK: Lucy Andrews - A Distant Roar (i.k.v./i.c.o. Hear Here)

NL
Cas-co en STUK werken op systematische basis samen met als doel kunstenaars in het Leuvense langetermijnsondersteuning en presentatiekansen te bieden. Dit jaar selecteerde STUK Studio Vaartstraat-kunstenaars Lucy Andrews voor het geluidsfestival Hear Here. Andrews maakte nieuw werk: A Distant Roar is een serie biomorfe sculpturen die spelen met de sonische eigenschappen van auto-onderdelen en schelpen. Het werk is vanaf 28 april tot en met 9 juli te bezichtigen in de Sint-Agnesschool.
Lucy Andrews
De Ierse kunstenares Lucy Andrews is gefascineerd door de relaties tussen natuurlijke en door de mens gemaakte systemen. Voor dit nieuwe werk verdiepte Andrews zich in de inwendige spiralen van schelpen en geluidsdempers van automotoren. Deze biologische en mechanische onderdelen hebben beiden een interne tunnelachtige structuur om het geluid om te leiden en te veranderen. Er wordt weleens gezegd dat je het geluid van de oceaan in een schelp kan horen. Dit fenomeen wordt veroorzaakt door het opvangen van omgevingsgeluid in de holte van de schelp, op een manier die brekende golven nabootst. A Distant Roar speelt met het idee dat een object, eenmaal uit z’n context gehaald, een deel van zijn vroegere geluidsomgeving kan registreren, en bevraagt hoe deze natuurlijke en mechanische omgevingsgeluiden ervaren worden in een nieuwe context.
Hear Here
Hear Here neemt je mee op een wandeling langs geluidskunst in Leuven. Vijftien kunstwerken over geluid of stilte klinken op historische Leuvense erfgoedlocaties. Ter gelegenheid van de 600ste verjaardag van de KU Leuven staan deze editie de historische universiteitsgebouwen in de kijker. Met een plannetje in de hand wandel je van een middeleeuwse waterpoort langs een leegstaand schooltje tot een imposante barokkapel. Op elke plek gaat een geluidsinstallatie de dialoog aan met de akoestiek en architectuur. Zowel historische werken van grote geluidskunstpioniers als nieuwe creaties van Belgische makers komen aan bod. Trek dus je wandelschoenen aan en ervaar het Leuvense erfgoed met andere oren en ogen. Gratis en voor alle leeftijden.
Het Sint-Agnesgebouw
Het Sint-Agnesgebouw, dat er al een hele tijd verlaten bijligt, verrees in de jaren 1920 naar een ontwerp van stadsarchitect Eugène Frische. Het was een uitbreiding van de stedelijke meisjesschool die Frisches voorganger Edouard Lavergne in 1874 – 1875 aan de Kapucijnenvoer had gebouwd. Aanvankelijk lag op de plek van de meisjesschool de eerste botanische tuin van Leuven, bedoeld voor het onderwijs aan de geneeskundestudenten. In de jaren 1820 kwam er een nieuwe kruidtuin aan de overkant van de Kapucijnenvoer. De universiteit kreeg in de tweede helft van de jaren 1950 de schoolgebouwen in haar bezit en stelde ze ter beschikking van het Sint-Elisabethinstituut voor Verpleegkunde en – later – van het Departement Verpleeg- en Vroedkunde van de Katholieke Hogeschool Leuven. Sinds 2008 staat het Sint-Agnesgebouw grotendeels leeg, al vonden er wel af en toe nog evenementen plaats, in 2016 bijvoorbeeld het kunstparcours Ithaka van de Leuvense studenten.
ENG
Cas-co and STUK collaborate on a systematic basis with the aim of offering artists in Leuven long-term support and presentation opportunities. This year, STUK selected Studio Vaartstraat artist Lucy Andrews for the sound festival Hear Here. Andrews created new work: A Distant Roar is a series of biomorphic sculptures that play with the sonic properties of car parts and shells. The work can be viewed from 28 April to 9 July in the Sint-Agnesschool.
Lucy Andrews
Irish artist Lucy Andrews is fascinated by the relations between natural and human-made systems. In this new work, Andrews repurposes used car silencers (devices designed to make the sound of a car tolerable to the human ear) and the interior spirals of conch shells. These parts, of dead organisms and defunct machines, have the ability to redirect and change sound through an internal tunnel-like structure. There’s an idea that the sound of the ocean can be heard within a seashell. This phenomenon is caused by the reverberation of ambient sound within the shell’s cavity, in a way that mimics breaking waves. A Distant Roar plays with the idea that an object, taken out of context, can register part of its previous sonic environment, and considers the experience of environmental sound, of both natural and mechanical origin.
Hear Here
Hear Here takes you on a walking tour of sound art in Leuven. Fifteen artworks about sound or silence reverberate through Leuven’s historical heritage sites. On the occasion of KU Leuven’s 600th anniversary, this edition focuses on historical university buildings. With a map in hand, you shall walk from a medieval watergate, past an empty school, to an imposing baroque chapel. At each site, a sound installation enters into dialogue with acoustics and architecture. Historic works by great sound-art pioneers are featured alongside new installations by Belgian artists.
The Saint Agnes building
The Saint Agnes building, which has looked abandoned for a long time, rose in the 1920s to a design by city architect Eugène Frische. It was an extension of the city girls’ school that Frische’s predecessor Edouard Lavergne had built on Kapucijnenvoer in 1874 – 1875. Originally, on the site of the girls’ school was Leuven’s first botanical garden, intended for teaching medical students. In the 1820s, a new herb garden was built across the Kapucijnenvoer. The university took possession of the school buildings in the second half of the 1950s and made them available to the St Elisabeth Institute of Nursing and — later — to the Nursing and Midwifery Department of the Leuven Catholic University College. Since 2008, the St Agnes building has been largely empty, although events have still taken place there from time to time, in 2016, for example, the Leuven students’ art parade Ithaka.
Text: Liesbet Nys (KU Leuven)
