24.04—09.06.2025
STUK: Lucy Andrews - A Distant Roar (i.k.v./i.c.o. Hear Here)

Lucy Andrews A Distant Roar detail 2025

NL

Cas-co en STUK wer­ken op sys­te­ma­ti­sche basis samen met als doel kun­ste­naars in het Leuvense lan­ge­ter­mijns­on­der­steu­ning en pre­sen­ta­tie­kan­sen te bie­den. Dit jaar selec­teer­de STUK Studio Vaartstraat-kun­ste­naars Lucy Andrews voor het geluids­fes­ti­val Hear Here. Andrews maak­te nieuw werk: A Distant Roar is een serie bio­mor­fe sculp­tu­ren die spe­len met de soni­sche eigen­schap­pen van auto-onder­de­len en schel­pen. Het werk is van­af 28 april tot en met 9 juli te bezich­ti­gen in de Sint-Agnesschool.


Lucy Andrews


De Ierse kun­ste­na­res Lucy Andrews is gefas­ci­neerd door de rela­ties tus­sen natuur­lij­ke en door de mens gemaak­te sys­te­men. Voor dit nieu­we werk ver­diep­te Andrews zich in de inwen­di­ge spi­ra­len van schel­pen en geluids­dem­pers van auto­mo­to­ren. Deze bio­lo­gi­sche en mecha­ni­sche onder­de­len heb­ben bei­den een inter­ne tun­nel­ach­ti­ge struc­tuur om het geluid om te lei­den en te ver­an­de­ren. Er wordt wel­eens gezegd dat je het geluid van de oce­aan in een schelp kan horen. Dit feno­meen wordt ver­oor­zaakt door het opvan­gen van omge­vings­ge­luid in de hol­te van de schelp, op een manier die bre­ken­de gol­ven nabootst. A Distant Roar speelt met het idee dat een object, een­maal uit z’n con­text gehaald, een deel van zijn vroe­ge­re geluids­om­ge­ving kan regi­stre­ren, en bevraagt hoe deze natuur­lij­ke en mecha­ni­sche omge­vings­ge­lui­den erva­ren wor­den in een nieu­we context. 


Hear Here


Hear Here neemt je mee op een wan­de­ling langs geluids­kunst in Leuven. Vijftien kunst­wer­ken over geluid of stil­te klin­ken op his­to­ri­sche Leuvense erf­goed­lo­ca­ties. Ter gele­gen­heid van de 600ste ver­jaar­dag van de KU Leuven staan deze edi­tie de his­to­ri­sche uni­ver­si­teits­ge­bou­wen in de kij­ker. Met een plan­ne­tje in de hand wan­del je van een mid­del­eeuw­se water­poort langs een leeg­staand school­tje tot een impo­san­te barok­ka­pel. Op elke plek gaat een geluids­in­stal­la­tie de dia­loog aan met de akoes­tiek en archi­tec­tuur. Zowel his­to­ri­sche wer­ken van gro­te geluids­kunst­pi­o­niers als nieu­we cre­a­ties van Belgische makers komen aan bod. Trek dus je wan­del­schoe­nen aan en ervaar het Leuvense erf­goed met ande­re oren en ogen. Gratis en voor alle leeftijden.

Het Sint-Agnesgebouw


Het Sint-Agnesgebouw, dat er al een hele tijd ver­la­ten bij­ligt, ver­rees in de jaren 1920 naar een ont­werp van stads­ar­chi­tect Eugène Frische. Het was een uit­brei­ding van de ste­de­lij­ke meis­jes­school die Frisches voor­gan­ger Edouard Lavergne in 1874 – 1875 aan de Kapucijnenvoer had gebouwd. Aanvankelijk lag op de plek van de meis­jes­school de eer­ste bota­ni­sche tuin van Leuven, bedoeld voor het onder­wijs aan de genees­kun­de­stu­den­ten. In de jaren 1820 kwam er een nieu­we kruid­tuin aan de over­kant van de Kapucijnenvoer. De uni­ver­si­teit kreeg in de twee­de helft van de jaren 1950 de school­ge­bou­wen in haar bezit en stel­de ze ter beschik­king van het Sint-Elisabethinstituut voor Verpleegkunde en – later – van het Departement Verpleeg- en Vroedkunde van de Katholieke Hogeschool Leuven. Sinds 2008 staat het Sint-Agnesgebouw gro­ten­deels leeg, al von­den er wel af en toe nog eve­ne­men­ten plaats, in 2016 bij­voor­beeld het kunst­par­cours Ithaka van de Leuvense studenten. 





ENG

Cas-co and STUK col­la­bo­ra­te on a sys­te­ma­tic basis with the aim of offe­ring artists in Leuven long-term sup­port and pre­sen­ta­ti­on oppor­tu­ni­ties. This year, STUK selec­ted Studio Vaartstraat artist Lucy Andrews for the sound fes­ti­val Hear Here. Andrews cre­a­ted new work: A Distant Roar is a series of bio­morp­hic sculp­tu­res that play with the sonic pro­per­ties of car parts and shells. The work can be vie­wed from 28 April to 9 July in the Sint-Agnesschool.

Lucy Andrews


Irish artist Lucy Andrews is fas­ci­na­ted by the rela­ti­ons bet­ween natu­ral and human-made sys­tems. In this new work, Andrews repur­po­ses used car silen­cers (devi­ces desig­ned to make the sound of a car tole­ra­ble to the human ear) and the inte­ri­or spi­rals of conch shells. These parts, of dead orga­nis­ms and defunct machi­nes, have the abi­li­ty to redi­rect and chan­ge sound through an inter­nal tun­­nel-like struc­tu­re. There’s an idea that the sound of the ocean can be heard within a seas­hell. This phe­no­me­non is cau­sed by the rever­be­ra­ti­on of ambient sound within the shell’s cavi­ty, in a way that mimics brea­king waves. A Distant Roar plays with the idea that an object, taken out of con­text, can regis­ter part of its pre­vious sonic envi­ron­ment, and con­si­ders the expe­rien­ce of envi­ron­men­tal sound, of both natu­ral and mecha­ni­cal origin.


Hear Here


Hear Here takes you on a wal­king tour of sound art in Leuven. Fifteen art­works about sound or silen­ce rever­be­ra­te through Leuven’s his­to­ri­cal heri­ta­ge sites. On the occa­si­on of KU Leuven’s 600th anni­vers­a­ry, this edi­ti­on focu­ses on his­to­ri­cal uni­ver­si­ty buil­dings. With a map in hand, you shall walk from a medie­val water­ga­te, past an emp­ty school, to an impo­sing baro­que cha­pel. At each site, a sound instal­la­ti­on enters into dia­lo­gue with acous­tics and archi­tec­tu­re. Historic works by gre­at sound-art pio­neers are fea­tu­red alongsi­de new instal­la­ti­ons by Belgian artists.


The Saint Agnes building


The Saint Agnes buil­ding, which has loo­ked aban­do­ned for a long time, rose in the 1920s to a design by city archi­tect Eugène Frische. It was an exten­si­on of the city girls’ school that Frische’s pre­de­ces­sor Edouard Lavergne had built on Kapucijnenvoer in 1874 – 1875. Originally, on the site of the girls’ school was Leuven’s first bota­ni­cal gar­den, inten­ded for tea­ching medi­cal stu­dents. In the 1820s, a new herb gar­den was built across the Kapucijnenvoer. The uni­ver­si­ty took pos­ses­si­on of the school buil­dings in the second half of the 1950s and made them avai­la­ble to the St Elisabeth Institute of Nursing and — later — to the Nursing and Midwifery Department of the Leuven Catholic University College. Since 2008, the St Agnes buil­ding has been lar­ge­ly emp­ty, alt­hough events have still taken pla­ce the­re from time to time, in 2016, for example, the Leuven stu­dents’ art para­de Ithaka.

Text: Liesbet Nys (KU Leuven) 

Lucy Andrews A Distant Roar detail 2025