Sarah Lauwers


Studio Vaartstraat
Periode: 01.09.2024—…

NL


Sarah Lauwers (°1997) is film­ma­ker en mixed media kun­ste­naar. In 2019 behaal­de ze haar Master in de Vrije Kunsten aan Sint-Lukas Brussel. Van 2022 tot 2023 ver­diep­te ze zich ver­der in com­po­si­ting, 3D ani­ma­tie, game design en vir­tu­al rea­li­ty aan Sint-Lucas Gent. Haar werk raakt aan the­ma’s als bete­ke­nis­ge­ving, ver­won­de­ring en kwets­baar­heid. Het resul­taat vari­eert van sin­gle screen film, (inter­ac­tie­ve) video-instal­la­ties tot video per­for­man­ces, tekst en teke­nin­gen. Sarah vormt bij gele­gen­heid een kun­ste­naars­duo met haar part­ner Jonas Beerts. Ze is als kun­ste­naar ook ver­bon­den aan MUS‑E België en maak­te deel uit van het eer­ste Leiderschap en Authenticiteit in Film’ pro­gram­ma geor­ga­ni­seerd door het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).


ENG


Sarah Lauwers (b. 1997) is a film­ma­ker and mixed media artist. In 2019, she obtai­ned her Master’s degree in Fine Arts at Sint-Lukas Brussels. From 2022 to 2023, she con­ti­nued her stu­dies at Sint-Lucas Ghent to fur­ther explo­re com­po­si­ting, 3D ani­ma­ti­on, game design and vir­tu­al rea­li­ty. Her work tou­ches on the­mes of mea­ning-making, won­der and vul­ne­ra­bi­li­ty. The out­co­me varies from sin­gle screen film, (inter­ac­ti­ve) video instal­la­ti­ons to video per­for­man­ces, text and dra­wings. Sarah occa­si­o­nal­ly forms an artist duo with her part­ner Jonas Beerts . She is also lin­ked as an artist to MUS‑E Belgium. She was part of the first Leadership and Authenticity in Film’ pro­gram­me orga­ni­sed by the Flemish Audiovisual Fund (VAF).


Website
2020 Octopus1 Het Bos Residentie Sarah Lauwers by Sofie De Backere Cityscape Zwaar liggen by Jente Wearzeggers Vinur007 Spider who built a city in one day Clown Museum Eva Maria Bouillon Sarah Lauwers 5 1

Studio View

Casco 19 09 various jw web res 65 Casco 19 09 various jw web res 58 Casco 19 09 various jw web res 51 Casco 19 09 various jw web res 55 Casco 19 09 various jw web res 50 Casco 19 09 various jw web res 44 Casco 19 09 various jw web res 47 Casco 19 09 various jw web res 41 Casco 19 09 various jw web res 35

Sarah Lauwers

NL



GESPREK MET EEN SPIN


SARAH:

Mijn prak­tijk ver­trekt van­uit een fas­ci­na­tie voor bete­ke­nis­struc­tu­ren. Hoe orde­nen wij als mens de wer­ke­lijk­heid rond ons? Ik ga op zoek naar de fric­tie tus­sen (nieu­we) media en tac­tie­le mate­ri­a­len zoals klei, zand, papier maché, … In deze clash ont­staat er een zin­tui­ge­lij­ke alert­heid. Herkenbare tex­tu­ren belan­den in een bevreem­den­de con­text. Deze nieu­we ruim­tes wor­den bewoond door arche­ty­pen die hun eigen bete­ke­nistra­di­tie mee­ne­men en tege­lij­ker­tijd bevragen.

SPIN:

Ik ben gaan leven in deze plooi­ba­re plek­ken, beel­den die zijn ont­staan door het knip­pen en plak­ken in een bestaan­de wer­ke­lijk­heid. Ik ben een arche­ty­pe. Ik ver­wijs naar mezelf, naar een col­lec­tie­ve erva­ring. (licht aar­ze­lend) Er is geen doen als­of’ op deze plek, alleen aan­we­zig zijn. Het is een zeer trans­pa­ran­te con­struc­tie. Je ziet de came­ra, het potlood.

SARAH:

De speel­se ver­vreem­ding in mijn werk nodigt de kij­ker uit om bestaan­de bete­ke­nis­re­la­ties te eva­lu­e­ren of te her­ont­dek­ken en con­tact te maken met een eigen licha­me­lij­ke gevoe­lig­heid. De wer­ken ver­lan­gen ernaar ont­van­ke­lij­ke, zorg­za­me aan­dacht aan te moedigen.


ENG



CONVERSATION WITHSPIDER


SARAH:

My prac­ti­ce starts from a fas­ci­na­ti­on with struc­tu­res of mea­ning. How do we as humans orga­ni­se the rea­li­ty around us? I look for the fric­ti­on bet­ween (new) media and tac­ti­le mate­ri­als such as clay, sand, papier maché, … In this clash, a sen­so­ry alert­ness ari­ses. Familiar tex­tu­res coexist in an alie­na­ting con­text. These new spa­ces are inha­bi­ted by arche­ty­pes who bring and simul­ta­neous­ly ques­ti­on their own tra­di­ti­ons of meaning.


SPIDER:

I have come to live in the­se fol­da­ble spa­ces, ima­ges cre­a­ted by cut­ting and pas­ting into an exis­ting rea­li­ty. I am an arche­ty­pe. I refer to myself, to a col­lec­ti­ve expe­rien­ce. (slightly hesi­tant) There is no acting in here, only pre­sen­ce. It is a very transpa­rent con­struc­ti­on. You see the came­ra, the pencil.


SARAH:

The play­ful alie­na­ti­on in my work invi­tes the vie­wer to re-eva­lu­a­te or redis­co­ver exis­ting rela­ti­ons­hips of mea­ning and recon­nect with their own bodi­ly sen­si­ti­vi­ty. The works yearn to encou­ra­ge recep­ti­ve, caring attention.