Carole Louis


Studio Vaartstraat
Periode: 01.07.2025—…

NL



Carole Louis is een mul­ti­dis­ci­pli­nair kun­ste­naar die in Luik woont en in Leuven werkt.

Carole is gebo­ren in 1985 in Keulen, maar opge­groeid in een klein Waals dorp. Ze stu­deer­de aan La Cambre in Brussel en stu­deer­de af in 2009. Ze maakt sculp­tu­ren, instal­la­ties, loca­tie­ge­bon­den wer­ken en performances.

Ze expo­seer­de in het BWA Museum (PL), het Szczecin Museum voor Hedendaagse Kunst (PL), Mu Eindhoven (NL), Hoffmann Edition & Gallery en ICA Keulen (DE), La Maison des Arts, Gallery Plagiarama, JAP, Space Collection, La Boverie (BE). Ze gaf per­for­man­ces in het CWB (FR), La Centrale (BE), tij­dens Manifesta 9 in Genk (BE), de Performing Landscape en Trouble fes­ti­vals (BE), de Saco Biënnale in Antofagasta (CL) en Performing the other’ in de kunst­ve­rein Wagenhalle e.V. Stuttgart (DE). In 2025 ont­ving ze een onder­zoeks­beurs van de Fédération Wallonie-Bruxelles om onder­zoek te doen naar gami­fi­ca­ti­on’.

EN



Carole Louis is a mul­ti­dis­ci­pli­na­ry artist who lives in Liège and works in Leuven. 

Born in 1985 in Cologne, alt­hough she grew up in a small Walloon vil­la­ge. She stu­died at La Cambre in Brussels and gra­du­a­ted in 2009. She cre­a­tes sculp­tu­res, instal­la­ti­ons, site spe­ci­fic works and performances.

She had shows at BWA Museum (PL), Szczecin Museum of Contemporary Art (PL), Mu Eindhoven (NL), Hoffmann Edition & Gallery and ICA Cologne (DE), La Maison des Arts, Gallery Plagiarama, JAP, Space Collection, La Boverie (BE). She gave per­for­man­ce at CWB (FR), La Centrale (BE), during Manifesta 9 in Genk (BE), Performing Landscape and Trouble fes­ti­vals (BE), Saco Biennial in Antofagasta (CL), and Performing the other’ at kunst­ve­rein Wagenhalle e.V. Stuttgart (DE).
In 2025 she has been awar­ded a research grant from the Fédération Wallonie-Bruxelles to work about gami­fi­ca­ti­on’.




Website
DSC02669 DSC02686 DSC01346 Carolelouis theoremethomas Performing Landscapes 2024 c Florine Lafontaine 206 Image00007 Carole Louis 01 DSC02652

Studio View

Casco new residents 2025 carole louis jw web res 32 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 34 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 31 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 30 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 14 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 20 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 22 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 12 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 13 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 7 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 9 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 2 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 5 Casco new residents 2025 carole louis jw web res 1

Carole Louis

NL


Caroles prak­tijk speelt met de tra­gi­ko­mi­sche mis­ver­stan­den die onze samen­le­ving in stand hou­den en stelt voort­du­rend onze rela­tie tot macht, klas­se en eco­no­mie ter dis­cus­sie. Caroles uni­ver­sum ont­leedt de soli­di­teit van bepaal­de soci­aal­eco­no­mi­sche bewe­rin­gen, waar­van de zoge­naamd onbe­twist­ba­re sta­tus bij­draagt​aan hun absur­di­teit. Ze ver­telt bit­ter­zoe­te ver­ha­len. Carole onder­zoekt de men­se­lij­ke strijd om iemands ambi­tie en aspi­ra­ties voor geluk te com­bi­ne­ren met de soci­aal­eco­no­mi­sche omstan­dig­he­den waar­in we leven.


Carole com­bi­neert ver­schil­len­de media om een​con­text te cre­ë­ren die vaak wordt geac­ti­veerd door mid­del van performance.


Haar gespeel­de per­so­na­ges wor­den soms beheerst door wil­le­keu­ri­ge wet­ten waar­aan ze pro­be­ren te gehoor­za­men. Gevangen in de nood­zaak om zich aan te pas­sen aan nor­men en zich kos­te wat kost te inte­gre­ren, cul­ti­ve­ren ze cli­chés die vaak gro­tesk zijn.


Ze gebruikt alle­daag­se voor­wer­pen om speel­se, bij­ten­de ver­to­nin­gen te cre­ë­ren. Haar kleur­rij­ke uni­ver­sum bezorgt ons een gefor­ceer­de lach, die de onder­lig­gen­de mecha­nis­men van soci­aal geweld in onze samen­le­ving bloot­legt. De kun­ste­naar ont­wik­kelt haar reflec­ties door de dyna­miek van macht en over­heer­sing te obser­ve­ren, die in veel soci­a­le situ­a­ties aan­we­zig is. Ook haalt ze haar inspi­ra­tie uit het ver­za­me­len van goed­ko­pe con­sump­tie­goe­de­ren en bestu­deert ze inter­net­stra­te­gie­ën en rollenspellen.



EN



Carole’s prac­ti­ce plays on the tra­gi­co­mic mis­un­der­stan­dings sustai­ning our soci­e­ty and con­stant­ly ques­ti­ons our rela­ti­ons­hips to power, class and eco­no­my. Carole’s uni­ver­se dis­sects the soli­di­ty of cer­tain socio-eco­no­mi­cal affir­ma­ti­ons, who­se sup­po­sed­ly indis­pu­ta­ble sta­tus con­tri­bu­tes to their absur­di­ty. She tells bit­ters­weet tales. Carole looks at the human strug­gle to com­bi­ne one’s ambi­ti­on and aspi­ra­ti­ons for hap­pi­ness with the socio-eco­no­mic con­di­ti­on we live in. 


Carole com­bi­nes dif­fe­rent media in order to pro­du­ce a con­text that is often acti­va­ted through performance. 

Her per­for­med charac­ters are some­ti­mes gover­ned by arbi­tra­ry laws which they stri­ve to obey. Enclosed by the need to adapt to standards and to inte­gra­te at all costs, they cul­ti­va­te cli­chés that are often grotesque.


She uses eve­ry­day objects to ela­bo­ra­te play­ful, caus­tic dis­plays. Her color­ful uni­ver­se gives us a for­ced laugh, under­ly­ing mecha­nis­ms of soci­al vio­len­ce at play in our soci­e­ty. The artist devel­ops her reflec­ti­ons by obser­ving the dyna­mics of power and domi­na­ti­on, pre­sent in many soci­al situ­a­ti­ons. She is also inspi­red by col­lec­ting low-value con­su­mer items, or by stu­dying inter­net stra­te­gies and role-playing games.