Carole Louis
Studio Vaartstraat
Periode: 01.07.2025—…
NL
Carole Louis is een multidisciplinair kunstenaar die in Luik woont en in Leuven werkt.
Carole is geboren in 1985 in Keulen, maar opgegroeid in een klein Waals dorp. Ze studeerde aan La Cambre in Brussel en studeerde af in 2009. Ze maakt sculpturen, installaties, locatiegebonden werken en performances.
Ze exposeerde in het BWA Museum (PL), het Szczecin Museum voor Hedendaagse Kunst (PL), Mu Eindhoven (NL), Hoffmann Edition & Gallery en ICA Keulen (DE), La Maison des Arts, Gallery Plagiarama, JAP, Space Collection, La Boverie (BE). Ze gaf performances in het CWB (FR), La Centrale (BE), tijdens Manifesta 9 in Genk (BE), de Performing Landscape en Trouble festivals (BE), de Saco Biënnale in Antofagasta (CL) en ‘Performing the other’ in de kunstverein Wagenhalle e.V. Stuttgart (DE). In 2025 ontving ze een onderzoeksbeurs van de Fédération Wallonie-Bruxelles om onderzoek te doen naar ‘gamification’.
EN
Carole Louis is a multidisciplinary artist who lives in Liège and works in Leuven.
Born in 1985 in Cologne, although she grew up in a small Walloon village. She studied at La Cambre in Brussels and graduated in 2009. She creates sculptures, installations, site specific works and performances.
She had shows at BWA Museum (PL), Szczecin Museum of Contemporary Art (PL), Mu Eindhoven (NL), Hoffmann Edition & Gallery and ICA Cologne (DE), La Maison des Arts, Gallery Plagiarama, JAP, Space Collection, La Boverie (BE). She gave performance at CWB (FR), La Centrale (BE), during Manifesta 9 in Genk (BE), Performing Landscape and Trouble festivals (BE), Saco Biennial in Antofagasta (CL), and ‘Performing the other’ at kunstverein Wagenhalle e.V. Stuttgart (DE).
In 2025 she has been awarded a research grant from the Fédération Wallonie-Bruxelles to work about ‘gamification’.
Website








Studio View














Carole Louis
NL
Caroles praktijk speelt met de tragikomische misverstanden die onze samenleving in stand houden en stelt voortdurend onze relatie tot macht, klasse en economie ter discussie. Caroles universum ontleedt de soliditeit van bepaalde sociaaleconomische beweringen, waarvan de zogenaamd onbetwistbare status bijdraagtaan hun absurditeit. Ze vertelt bitterzoete verhalen. Carole onderzoekt de menselijke strijd om iemands ambitie en aspiraties voor geluk te combineren met de sociaaleconomische omstandigheden waarin we leven.
Carole combineert verschillende media om eencontext te creëren die vaak wordt geactiveerd door middel van performance.
Haar gespeelde personages worden soms beheerst door willekeurige wetten waaraan ze proberen te gehoorzamen. Gevangen in de noodzaak om zich aan te passen aan normen en zich koste wat kost te integreren, cultiveren ze clichés die vaak grotesk zijn.
Ze gebruikt alledaagse voorwerpen om speelse, bijtende vertoningen te creëren. Haar kleurrijke universum bezorgt ons een geforceerde lach, die de onderliggende mechanismen van sociaal geweld in onze samenleving blootlegt. De kunstenaar ontwikkelt haar reflecties door de dynamiek van macht en overheersing te observeren, die in veel sociale situaties aanwezig is. Ook haalt ze haar inspiratie uit het verzamelen van goedkope consumptiegoederen en bestudeert ze internetstrategieën en rollenspellen.
EN
Carole’s practice plays on the tragicomic misunderstandings sustaining our society and constantly questions our relationships to power, class and economy. Carole’s universe dissects the solidity of certain socio-economical affirmations, whose supposedly indisputable status contributes to their absurdity. She tells bittersweet tales. Carole looks at the human struggle to combine one’s ambition and aspirations for happiness with the socio-economic condition we live in.
Carole combines different media in order to produce a context that is often activated through performance.
Her performed characters are sometimes governed by arbitrary laws which they strive to obey. Enclosed by the need to adapt to standards and to integrate at all costs, they cultivate clichés that are often grotesque.
She uses everyday objects to elaborate playful, caustic displays. Her colorful universe gives us a forced laugh, underlying mechanisms of social violence at play in our society. The artist develops her reflections by observing the dynamics of power and domination, present in many social situations. She is also inspired by collecting low-value consumer items, or by studying internet strategies and role-playing games.