Aya Koné


Studio Vaartstraat
Periode: 21.05.2025—…

NL


Aya Koné (geb. 1996) is een inter­dis­ci­pli­nai­re kun­ste­naar geves­tigd in Leuven en Duitsland. Haar prak­tijk ont­wik­kelt zich via een op onder­zoek geba­seer­de metho­diek die afstand beschouwt als een filo­so­fi­sche en beli­chaam­de con­di­tie, waar­bij ze sculp­tu­ren, tek­sten en mate­ri­ë­le trans­for­ma­tie samenbrengt.

Via instal­la­ties onder­zoekt ze hoe ken­nis wordt gefrag­men­teerd en her­vormd door ver­plaat­sin­gen, cul­tu­reel geheu­gen en onvol­le­di­ge erfe­nis. Aan de hand van the­ma’s als ritu­eel, her­stel, epis­te­mi­sche dis­so­nan­tie en spi­ri­tu­e­le infra­struc­tuur navi­geert haar werk tus­sen lees­baar­heid en ver­lies, tra­di­tie en ver­ta­ling. Materialen zoals myce­li­um, aar­de, ver­roest metaal en bio­plas­tics spe­len een rol in dit onder­zoek – leven­de vor­men die zowel trau­ma als zorg meta­bo­li­se­ren. Haar werk is ten­toon­ge­steld en in opdracht gemaakt bij Brutus, Universiteit van Oxford, de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en ande­re loca­ties in Europa. Haar werk is gepu­bli­ceerd in Mediamatic en de Future Materials Bank.


EN


Aya Koné (b. 1996) is an inter­dis­ci­pli­na­ry artist wor­king bet­ween Leuven and Germany. Her prac­ti­ce devel­ops through a research-based metho­do­lo­gy that com­bi­nes sculp­tu­re, wri­ting, and mate­ri­al trans­for­ma­ti­on to explo­re dis­tan­ce as a phi­lo­so­p­hi­cal and embo­died con­di­ti­on. Through instal­la­ti­on, she exa­mi­nes how know­led­ge is frac­tu­red and refor­med across dis­pla­ce­ment, cul­tu­ral memo­ry, and incom­ple­te inheri­tan­ce. Drawing on the­mes of ritu­al, repair, epis­te­mic dis­so­nan­ce, and spi­ri­tu­al infra­struc­tu­re, her work navi­ga­tes the ten­si­ons bet­ween legi­bi­li­ty and loss, tra­di­ti­on and trans­la­ti­on. Materials such as myce­li­um, soil, rusted metal, and bio­plas­tics beco­me agents in this inquiry — living forms that meta­bo­li­ze both trau­ma and care. Her work has been exhi­bi­ted and com­mis­si­o­ned at Brutus, Oxford University, and the Royal Academy of Art, The Hague, among other venues across Europe. Her wri­ting appe­ars in Mediamatic and the Future Materials Bank.




Website
Casco new residents 2025 aya kone jw web res 39 Casco zwaar jw web res 99 Casco zwaar jw web res 94 Casco zwaar jw web res 92 Casco zwaar jw web res 58 Casco zwaar jw web res 14 Casco zwaar jw web res 17

Studio View

Casco new residents 2025 aya kone jw web res 33 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 34 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 26 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 30 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 20 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 21 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 24 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 15 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 18 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 9 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 13 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 14 Casco new residents 2025 aya kone jw web res 3

Aya Koné

NL


Aya Koné prak­tijk beweegt zich tus­sen beeld­houw­kunst, instal­la­tie en mate­ri­aal­on­der­zoek. Ze gebruikt leven­de of ver­gan­ke­lij­ke sub­stan­ties om te bestu­de­ren hoe cul­tu­reel geheu­gen onder druk vorm krijgt – door mid­del van breu­ken, her­stel en her­ha­ling. Herhaling wordt inge­zet als metho­diek, een vorm van onder­han­de­ling, waar­bij ze ritu­e­le objec­ten en archi­tec­tuur gebruikt om ver­an­de­ren­de erfe­nis­sen te weer­spie­ge­len. Vertrekkend van­uit het pro­ces om haar prak­tijk in een eigen cul­tu­re­le bed­ding te plaat­sen, onder­zoekt haar werk een taal van afstand: waar vor­men ver­an­de­ren, ver­keerd wor­den ver­taald en zich ver­zet­ten tegen ver­an­ke­ring. In plaats van de tra­di­tie te her­stel­len, tra­ceert haar werk de bewe­ging ervan – wat frag­men­teert, wat draagt, wat zich­zelf hervormt.

EN


Aya Koné’s prac­ti­ce moves bet­ween sculp­tu­re, instal­la­ti­on, and mate­ri­al research. She uses living or decaying sub­stan­ces to stu­dy how cul­tu­ral memo­ry is sha­ped under pres­su­re — through rup­tu­re, repair, and repe­ti­ti­on. Her metho­do­lo­gy enga­ges repli­ca­ti­on as a mode of nego­ti­a­ti­on, dra­wing from ritu­al objects and archi­tec­tu­res to reflect shif­ting inheri­tan­ces. Rooted in the pro­cess of indi­ge­ni­zing one’s prac­ti­ce, her work explo­res a lan­gu­a­ge of dis­tan­ce: whe­re forms muta­te, mistrans­la­te, and resist sett­ling. Rather than res­to­re tra­di­ti­on, her works tra­ce its move­ment — what frag­ments, what car­ries, what res­ha­pes itself.