Lise Van den Broucke


Studio Minckelers
Periode: 16.10.2024

Lise Van den Broucke (°1989 Brasschaat) works and lives in Leuven, Belgium.

Education: 2013 Bachelor fine arts,Sint-lukas Brussels, BE; 2014 Master Cultural stu­dies at KULeuven, BE; 2023 – 2024 Master fine art,PXL MAD Hasselt, BE

Group exhi­bi­ti­ons: 2023 The Outside World Inside,GYM PXL Hasselt,BE; 2023 Liberation III, stu­dents PXL MAD, S.M.A.K. Gent,BE; 2022 Misschien/waarschijnlijk,GYM PXL Hasselt,BE; 2020 Young Art afFair, art fair, Leuven BE; 2020 Curating the young, Group exhi­bi­ti­on, bib Permeke Antwerpen BE; 2018 Tour artis­tic, Geel BE; 2012 Shrewd, Graduation show,Sint Lukas,Brussels BE

Residencies: 2011 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE; 2022 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE; 2023 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE

Artist books: 2023 Serendipity: I hope you’re hun­gry for nothing.(self published)

Public inter­ven­ti­ons: 2023 Serendipity: I hope you’re hun­gry for nothing., Art inter­ven­ti­on and book launch, Master stu­dents Contemporary Art Practices PXL MAD School of Arts,Hypermarkt Carrefour Hasselt, BE

Internships: 2024 Jan Van Eyck aca­de­mie, print­lab, Maastricht NL; 2023 Cas-co, Leuven BE


Website
Vandenbrouckelise muscles Vandenbrouckelise monumentforaherosuit Vandenbrouckelise monumentforaherosuit3 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit2 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit4 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit6 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit5 Vandenbrouckelise Non Hydra

Lise Van den Broucke

NL


Lise Van den Broucke werkt met een rizo­ma­tisch werk-en obser­va­tie­pro­ces waar­bij beel­den steeds (her)lezen wor­den; een onder­zoek naar het pro­be­ren te begrij­pen wat beel­den kun­nen com­mu­ni­ce­ren, de rela­tie tus­sen visu­e­le infor­ma­tie en onze sub­jec­tie­ve erva­rin­gen en het stre­ven naar de toe­stand voor het begrip. En hoe een ster­ke beeld­cul­tuur invloed kan heb­ben op het sub­ject. De inte­gra­tie van beel­den in rela­tie met hun omge­ving wor­den beschouwd als een manier om een eigen nar­ra­tief te cre­ë­ren. Het pro­ces van her­in­ter­pre­ta­tie en de erken­ning dat de bete­ke­nis van het werk de kun­ste­naar over­stijgt, biedt een moge­lijk­heid om los te komen van per­soon­lij­ke mytho­lo­gie­ën, cul­tu­re­le invloe­den en een staat van arge­loos­heid te bereiken.

Door artist books en instal­la­ties komen cen­tra­le the­ma’s onder meer de rela­tie tus­sen tekst en beeld, de invloed van digi­ta­le tech­no­lo­gie­ën en soci­a­le media, auteur­schap en het belang van her­le­zing en her­in­ter­pre­ta­tie aan­bod. De kun­ste­naar erkent de invloed van exter­ne idee­ën en bron­nen op zijn werk, en bena­drukt het belang van een inter­ac­tief en dyna­misch pro­ces van betekenisvorming.


ENG


Lise Van den Broucke works with a rhi­zo­ma­tic work and obser­va­ti­on pro­cess whe­re ima­ges are con­stant­ly re-read; a stu­dy aimed at trying to under­stand what ima­ges can com­mu­ni­ca­te, the rela­ti­ons­hip bet­ween visu­al infor­ma­ti­on and our sub­jec­ti­ve expe­rien­ces, and the pur­s­uit of a sta­te befo­re under­stan­ding. Additionally, how a strong ima­ge cul­tu­re can influ­en­ce the sub­ject. The inte­gra­ti­on of ima­ges in rela­ti­on to their sur­roun­dings is seen as a way to cre­a­te a per­so­nal nar­ra­ti­ve. The pro­cess of rein­ter­pre­ta­ti­on and the ack­now­ledg­ment that the mea­ning of the work trans­cends the artist pro­vi­des an oppor­tu­ni­ty to break free from per­so­nal mytho­lo­gies, cul­tu­ral influ­en­ces, and achie­ve a sta­te of naivety.

Through artist books and instal­la­ti­ons, cen­tral the­mes such as the rela­ti­ons­hip bet­ween text and ima­ge, the influ­en­ce of digi­tal tech­no­lo­gies and soci­al media, author­ship, and the impor­tan­ce of re-rea­ding and rein­ter­pre­ta­ti­on come to the fore­front. The artist recog­ni­zes the influ­en­ce of exter­nal ide­as and sour­ces on their work, and emp­ha­si­zes the impor­tan­ce of an inter­ac­ti­ve and dyna­mic pro­cess of meaning-making.