Lise Van den Broucke


Studio Minckelers
Periode: 21.11.2024

Lise Van den Broucke (°1989 Brasschaat) works and lives in Leuven, Belgium.

Education: 2013 Bachelor fine arts,Sint-lukas Brussels, BE; 2014 Master Cultural stu­dies at KULeuven, BE; 2023 – 2024 Master fine art,PXL MAD Hasselt, BE

Group exhi­bi­ti­ons: 2023 The Outside World Inside,GYM PXL Hasselt,BE; 2023 Liberation III, stu­dents PXL MAD, S.M.A.K. Gent,BE; 2022 Misschien/waarschijnlijk,GYM PXL Hasselt,BE; 2020 Young Art afFair, art fair, Leuven BE; 2020 Curating the young, Group exhi­bi­ti­on, bib Permeke Antwerpen BE; 2018 Tour artis­tic, Geel BE; 2012 Shrewd, Graduation show,Sint Lukas,Brussels BE

Residencies: 2011 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE; 2022 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE; 2023 Student resi­d­en­cy Frans Masereel cen­trum BE

Artist books: 2023 Serendipity: I hope you’re hun­gry for nothing.(self published)

Public inter­ven­ti­ons: 2023 Serendipity: I hope you’re hun­gry for nothing., Art inter­ven­ti­on and book launch, Master stu­dents Contemporary Art Practices PXL MAD School of Arts,Hypermarkt Carrefour Hasselt, BE

Internships: 2024 Jan Van Eyck aca­de­mie, print­lab, Maastricht NL; 2023 Cas-co, Leuven BE


Website
Casco 7 11 lise web res 48 Vandenbrouckelise muscles Vandenbrouckelise monumentforaherosuit3 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit2 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit4 Vandenbrouckelise monumentforaherosuit6 Vandenbrouckelise Non Hydra

Studio View

Casco 7 11 lise web res 47 Casco 7 11 lise web res 41 Casco 7 11 lise web res 39 Casco 7 11 lise web res 33 Casco 7 11 lise web res 32 Casco 7 11 lise web res 31 Casco 7 11 lise web res 26

Lise Van den Broucke

NL


Lise Van den Broucke werkt met een rizo­ma­tisch werk-en obser­va­tie­pro­ces waar­bij beel­den steeds (her)lezen wor­den; een onder­zoek naar het pro­be­ren te begrij­pen wat beel­den kun­nen com­mu­ni­ce­ren, de rela­tie tus­sen visu­e­le infor­ma­tie en onze sub­jec­tie­ve erva­rin­gen en het stre­ven naar de toe­stand voor het begrip. En hoe een ster­ke beeld­cul­tuur invloed kan heb­ben op het sub­ject. De inte­gra­tie van beel­den in rela­tie met hun omge­ving wor­den beschouwd als een manier om een eigen nar­ra­tief te cre­ë­ren. Het pro­ces van her­in­ter­pre­ta­tie en de erken­ning dat de bete­ke­nis van het werk de kun­ste­naar over­stijgt, biedt een moge­lijk­heid om los te komen van per­soon­lij­ke mytho­lo­gie­ën, cul­tu­re­le invloe­den en een staat van arge­loos­heid te bereiken.

Door artist books en instal­la­ties komen cen­tra­le the­ma’s onder meer de rela­tie tus­sen tekst en beeld, de invloed van digi­ta­le tech­no­lo­gie­ën en soci­a­le media, auteur­schap en het belang van her­le­zing en her­in­ter­pre­ta­tie aan­bod. De kun­ste­naar erkent de invloed van exter­ne idee­ën en bron­nen op zijn werk, en bena­drukt het belang van een inter­ac­tief en dyna­misch pro­ces van betekenisvorming.


ENG


Lise Van den Broucke works with a rhi­zo­ma­tic work and obser­va­ti­on pro­cess whe­re ima­ges are con­stant­ly re-read; a stu­dy aimed at trying to under­stand what ima­ges can com­mu­ni­ca­te, the rela­ti­ons­hip bet­ween visu­al infor­ma­ti­on and our sub­jec­ti­ve expe­rien­ces, and the pur­s­uit of a sta­te befo­re under­stan­ding. Additionally, how a strong ima­ge cul­tu­re can influ­en­ce the sub­ject. The inte­gra­ti­on of ima­ges in rela­ti­on to their sur­roun­dings is seen as a way to cre­a­te a per­so­nal nar­ra­ti­ve. The pro­cess of rein­ter­pre­ta­ti­on and the ack­now­ledg­ment that the mea­ning of the work trans­cends the artist pro­vi­des an oppor­tu­ni­ty to break free from per­so­nal mytho­lo­gies, cul­tu­ral influ­en­ces, and achie­ve a sta­te of naivety.

Through artist books and instal­la­ti­ons, cen­tral the­mes such as the rela­ti­ons­hip bet­ween text and ima­ge, the influ­en­ce of digi­tal tech­no­lo­gies and soci­al media, author­ship, and the impor­tan­ce of re-rea­ding and rein­ter­pre­ta­ti­on come to the fore­front. The artist recog­ni­zes the influ­en­ce of exter­nal ide­as and sour­ces on their work, and emp­ha­si­zes the impor­tan­ce of an inter­ac­ti­ve and dyna­mic pro­cess of meaning-making.