13—20.01.2024
Stadhuis / town hall: Beyond the Vanishing Point

Jw reference point ig 1 1

(English below)

Beyond the Vanishing Point’ is een reflec­tief tra­ject, geï­ni­ti­eerd door zeven onaf­han­ke­lij­ke kun­ste­naars, rond het onder­werp recht­vaar­dig­heid in de hui­di­ge tijd. Het resul­taat van deze uits­wis­se­ling is een pre­sen­ta­tie en publieks­pro­gram­ma in en rond de Studio’, een dis­cus­sie- en deel­plat­form in het stad­huis van Leuven.

In het kader van het stads­fes­ti­val​‘New Horizons – Dieric Bouts’ werd kun­ste­naar Joseph Thabang Palframan door de Stad Leuven uit­ge­no­digd om een werk te maken dat een ant­woord biedt op de vraag wat bete­kent gerech­tig­heid voor jou?’. Dezelfde vraag werd schil­der Dieric Bouts 600 jaar gele­den gesteld door de sche­pe­nen van Leuven. Voor het pas vol­tooi­de stad­huis schil­der­de hij in 1468 het tryp­tiek De gerech­tig­heid van kei­zer Otto III’. Dit werk moest de macht­heb­bers her­in­ne­ren aan het belang van hun oor­deel en beslissingen.

Palframan trok de vraag open en nodig­de zes kun­ste­naars, allen op hun eigen manier ver­bon­den met de stad Leuven, uit om het raam­werk geza­men­lijk te betre­den. Niet alleen geïn­spi­reerd door het the­ma recht­vaar­dig­heid maar ook door de beeld­taal die Bouts gebruik­te, met name het line­ai­re per­spec­tief, ver­kent de groep het con­cept van het ver­dwijn­punt’. Het ver­dwijn­punt ont­staat wan­neer twee lij­nen samen­ko­men in één punt. Het is het punt voor­bij wat het oog kan zien, in wezen de grens van onze blik. Achter het ver­dwijn­punt ligt een uit­no­di­ging: om ver­der te kij­ken dan ons eigen per­spec­tief, om te pogen de ande­re kant te zien. Hier ligt een moge­lijk­heid, om meer vol­le­di­ge geschie­de­nis­sen, mil­de­re waar­he­den en meer begrip­vol­le ver­ha­len van onder de radar te halen, zicht­baar te maken.

Dit pro­ject is een ini­ti­a­tief van de Stad Leuven in samen­wer­king met de Leuvense ate­lier- en resi­den­tie­wer­king Cas-co vzw.

Beyond the Vanishing Point’ is a col­lec­ti­ve tra­jec­to­ry encir­cu­la­ting the topic of jus­ti­ce in cur­rent times, invol­ving inde­pen­dent artists Aya Koné, Boran Verstraete, Collins Yirenkyi, Jente Waerzeggers, Joseph Thabang Palframan, Lynn Havaux and Olivier Diels. The out­co­me of this iti­ne­ra­ry is a pre­sen­ta­ti­on and public pro­gram­me (1320 Jan) in and around the Studio’, a dis­cus­si­on and sha­ring plat­form in the Leuven town hall.

In the con­text of the city fes­ti­val​‘New Horizons — Dieric Bouts’, artist Joseph Thabang Palframan was invi­ted by the City of Leuven to devel­op a com­mis­si­on that ans­wers to the ques­ti­on​‘what does jus­ti­ce mean to you?’. The same ques­ti­on was asked pain­ter Dieric Bouts, 600 years ago, by the alder­men of Leuven. In 1468, he pain­ted the tryp­ti­que​‘The jus­ti­ce of Emperor Otto III’ for the new­ly finis­hed town­hall. His work had to remem­ber tho­se in power of the impor­tan­ce of their judg­ment and decisions. 

Palframan now ope­ned up the ques­ti­on and invi­ted six artists, all tied to the city of Leuven in their own way, to approp­ri­a­te the fra­me­work. Inspired not only by the the­me of jus­ti­ce but also the visu­al lan­gu­a­ge used by Bouts, most nota­bly his famous linear per­spec­ti­ve, the group set off to explo­re the con­cept of the vanis­hing point’. The vanis­hing point emer­ges when two lines con­ver­ge into a sin­gle point. It is the point beyond what the eye can see, in essen­ce, the bounda­ry of our gaze. Beyond the vanis­hing point is an invita­ti­on: to see beyond our own perspective(s), to see the other side. It is a col­lec­ti­on – of varied sto­ries, gazes, ide­as, that when balan­ced together hou­se the abi­li­ty to gene­ra­te more who­le his­to­ries, more lenient truths, and more under­stan­ding narratives.

Please find descrip­ti­ons of all the par­ti­ci­pa­ting artists and their con­tri­bu­ti­on to Beyond the Vanishing Point’ below.