Margot Van den Berghe


Studio Minckelers
Periode: 14.11.2024—…

During her stu­dies at the Textile depart­ment of LUCA School of Arts Ghent, Margot Van den Berghe wor­ked as an intern for Klaas Rommelaere on his exhi­bi­ti­on Dark Uncles at the Kortrijk tex­ti­le muse­um Texture. Since gra­du­a­ting in 2021, Margot’s work has been exhi­bi­ted at Theater Aan Zee (Oostende), Dutch Design Week (Eindhoven), C12 (Brussels) and Design Fest Ghent. She also com­ple­ted a resi­d­en­cy at Pilar (Brussels) and is cur­rent­ly devel­o­ping new work for and with Huis Perrekes, a visi­o­na­ry care cen­ter for peo­p­le with dementia.


Website
2020 2023 Palimpsest II MARGOT2 Margot Van den Berghe3 Large green 2 DSC 1004

Margot Van den Berghe

ENG


As a tex­ti­le artist, Margot explo­res the mee­ting point of art and design, whe­re auto­no­mous and func­ti­o­nal works intertwi­ne to tell uni­que, lay­e­red sto­ries. Her prac­ti­ce focu­ses on mate­ri­als with his­to­ries, tex­ti­les gat­he­red from dona­ti­ons, found objects, and indu­stri­al rem­nants, whe­re each pie­ce car­ries its own tale. Margot works slow­ly and deli­be­ra­te­ly, mani­pu­la­ting tex­tu­res and colors to add depth and sen­so­ry rich­ness to my cre­a­ti­ons. Through her prac­ti­ce, she reflects on the­mes of time, tran­sien­ce, and sustai­na­bi­li­ty. Transforming over­loo­ked mate­ri­als into intri­ca­te surfa­ces that invi­te explo­ra­ti­on and a rene­wed appre­ci­a­ti­on of the handmade.

NED


Als tex­tiel­kun­ste­naar reflec­teert Margot Van den Berghe op the­ma’s als tijd, ver­gan­ke­lijk­heid en duur­zaam­heid. Haar prak­tijk richt zich op mate­ri­a­len met een geschie­de­nis, tex­tiel ver­za­meld uit dona­ties, gevon­den voor­wer­pen en indu­stri­ë­le rest­pro­duc­ten, waar­bij elk stuk zijn eigen ver­haal mee­draagt. Langzaam en doel­be­wust mani­pu­leert ze tex­tu­ren en kleu­ren om diep­te en zin­tuig­lij­ke rijk­dom toe te voe­gen. Al doen­de trans­for­meert de kun­ste­naar deze over het hoofd gezie­ne mate­ri­a­len’ tot fijn­ma­zi­ge en com­plexe opper­vlak­tes, die uit­no­di­gen tot ver­ken­ning en een her­nieuw­de waar­de­ring van het handgemaakte.