Every Island en Denicolai & Provoost deel van de biënnale van Venetië 2024
NL
Maar liefst twee kunstenaarscollectieven verbonden aan de Cas-community, werden geselecteerd voor de 60e Biënnale van Hedendaagse Kunst van Venetië 2024. Onze voormalige residenten van Every Island, die hier verbleven tussen oktober 2022 en februari 2023, werden uitgenodigd om met ‘A Comparative Dialogue Act’ invulling te geven aan het Luxemburgs Paviljoen. Denicolai & Provoost, die op uitnodiging van Off the Grid in 2021 hun project ‘Tien Taarten’ naar Leuven brachten en in december 2023 een vierde vlag voor de vlaggenmast inwijden, representeren dan weer België met het project ‘Petticoat government’. Beide projecten laten zich kenmerken door een sterk collectieve en procesmatige insteek.
A Comparative Dialogue Act — Andrea Mancini, Every Island & Joel Valabrega
De jury voor het Luxemburgse paviljoen selecteerde uit vier finalisten het project ‘A Comparative Dialogue Act’ van Andrea Mancini & Every Island. Het collectief overtuigde de juryleden met zijn concept van het Luxemburgse paviljoen als een open laboratorium waarin het collectief onderzoeksprocessen initieert en andere (geluids)kunstenaars en body performers uitnodigt om gedurende de Biënnale gezamenlijk een collage-style soundscape te ontwikkelen, die alles omvat van experimentele geluidswerk en melodische structuren tot spoken word.
Petticoat government — Denicolai & Provoost * Antoinette Jattiot * Nord * Spec uloos
Het collectief Denicolai & Provoost * Antoinette Jattiot * Nord * Spec uloos, een kruisbestuiving tussen kunst, curatorschap, architectuur, typografie en cartografie, is door de Fédération Wallonie-Bruxelles aangesteld voor de Biënnale van Venetië in 2024. Het project ‘Petticoat government’ gaat aan de slag met een pan-Europese mythische figuur: de reus. Het collectief voert bestaande reuzen op uit zowel het noorden (België, Noord-Frankrijk) als Zuid-Europa (Catalonië, Zuid-Italië). Het paviljoen wordt opgevat als een ‘lieu de passage’, een tijdelijke rustplaats. De reis van de reuzen bestaat uit drie étappes: het oversteken van de Alpen, het verblijf in Venetië en de terugkeer naar het Noorden. Tijdens een epische, feestelijke tocht doorkruisen en overschouwen de reuzen verschillende lokale contexten en lanceren al doende vragen rond culturele identiteit en gemeenschap.
EN
No less than two artist collectives linked to the Cas-community, were selected for the 60th Venice Biennale of Contemporary Art 2024. Our former residents from Every Island, who stayed here between October 2022 and February 2023, were invited for the Luxembourg Pavilion with ‘A Comparative Dialogue Act’. In addition Denicolai & Provoost, who brought their project ‘Ten Cakes’ to Leuven at the invitation of Off the Grid in 2021 and will inaugurate a fourth flag for the flagpole in December 2023, represent Belgium with the project ‘Petticoat Government’. Both projects are characterised by a strong collective and process-oriented approach.
A Comparative Dialogue Act — Andrea Mancini, Every Island & Joel Valabrega
From four finalists, the jury for the Luxembourg pavilion selected the project ‘A Comparative Dialogue Act’ by Andrea Mancini & Every Island. The collective convinced the jury members with its concept of the Luxembourg pavilion as an open laboratory in which the collective initiates research processes and invites other (sound) artists and body performers to jointly develop a collage-style soundscape during the Biennale, encompassing everything from experimental sound work and melodic structures to spoken word.
Petticoat government — Denicolai & Provoost * Antoinette Jattiot * Nord * Spec uloos
The collective Denicolai & Provoost * Antoinette Jattiot * Nord * Spec uloos, cross-mixing art, curatorial practice, architecture, typography and cartography, has been appointed by the Fédération Wallonie-Bruxelles for the 2024 Venice Biennale. The ‘Petticoat government’ project tackles a pan-European mythical figure: the giant. The collective performs existing giants from both northern (Belgium, northern France) and southern Europe (Catalonia, southern Italy). The pavilion is interpreted as a ‘lieu de passage’, a temporary resting place. The giants’ journey consists of three stages: crossing the Alps, staying in Venice and returning north. During an epic, festive journey, the giants traverse and oversee different local contexts and in the process raise questions of cultural identity and community.