20.11—06.12.2025
Solotentoonstelling Che Go Eun i.k.v FRINGE Festival
NL
“Mislukkeling.” Zo noemde de vader van Che Go Eun haar toen ze terugkeerde naar Zuid-Korea. In zijn ogen was ze een luie kunstenaar die niet voldeed aan zijn traditionele vrouwbeeld. Uit dat conflict ontstond C.: een installatie waarin Che Go de woorden van haar vader en hun impact visueel vertaalt met behulp van AI.
Ze voedde de gesprekken met haar vader en fragmenten uit haar dagboeken aan Stable Diffusion. Die AI-tool heeft Eun zelf getraind om Dancheong-motieven — traditionele Koreaanse patronen — te creëren, want zoals zoveel AI-tools, mist Stable Diffusion informatie over niet-Westerse kunst.
Op basis van de gecreëerde AI-beelden schilderde Eun aquarellen, die ze opnieuw invoerde in een doorlopend gesprek tussen mens en machine. De patronen die hieruit ontstonden, drukte ze op behangpapier, waarmee ze de Hangar van BAC ART LAB inkleedde.
Artificial insecurity, courtesy Che Go Eun
EN
Failure. That’s what Che Go Eun’s father called her when she returned to South Korea. In his eyes, she was a lazy artist who didn’t fit his traditional image of a wife. From that conflict, C. was born: an installation in which Che Go visually translates her father’s words and their impact using AI.
She fed Stable Diffusion conversations with her father and excerpts from her diaries. Eun herself trained the AI tool to create Dancheong motifs — traditional Korean patterns — because, like many AI tools, Stable Diffusion lacks information about non-Western art.
Based on the AI-generated images, Eun painted watercolours, which she reintroduced into an ongoing conversation between human and machine. She printed the patterns that emerged from this onto wallpaper, with which she decorated the BAC ART LAB Hangar.
Artificial insecurity, courtesy the artist and Aniara Omann