05.02.2025, 12:00—14:00
Yasmina Reggad

Portrait credit Valerie Nagant DSCF7815 Yas

ENG


On February 5, Cas-co will wel­co­me Brussels-based per­for­man­ce artist and direc­tor, wri­ter, researcher, and dra­ma­tur­ge Yasmina Reggad for a lunch lec­tu­re and stu­dio visits. During the lec­tu­re at 12 noon, she will del­ve dee­per into her prac­ti­ce. Afterwards, you can join us for a good con­ver­sa­ti­on and/​or lunch (BYOL).

Yasmina Reggad co-foun­­­ded and was the cura­tor at aria (artist resi­d­en­cy in algiers) and pre­vious­ly wor­ked at the Delfina Foundation (UK), Art Dubai Projects (UAE) and the Bienal das Amazônias (Brazil). Recently, she was cura­tor of Zineb Sedira s solo pre­sen­ta­ti­on Dreams Have No Titles at the French National Pavilion — the 59th Venice Biennale (20202022).

As a per­for­man­ce artist, Yasmina Reggad con­ducts research and devel­ops pro­jects that inves­ti­ga­te alter­na­ti­ve sys­tems of know­led­ge and artis­tic modes of pro­duc­ti­on as well as explo­re per­for­ma­ti­ve metho­do­lo­gies infor­med by past and pre­sent mili­tant acti­ons and prac­ti­ces. Her pro­jects span dif­fe­rent gen­res from per­for­man­ce and lec­tu­­­re-per­­­for­­­man­­­ce to dan­ce pie­ces, and sound inter­ven­ti­ons and (pira­te) broad­cas­ting. Her works are often based on uncon­ven­ti­o­nal audio-visu­al and docu­men­ta­ry archi­ves, and ope­ra­tes as a com­pa­n­ion to the prac­ti­ce of essay wri­ting. Her work was recent­ly sta­ged at New Radicalisms (NL); Performa at Roma Tre University (IT); The Mosaic Rooms (UK); Beursschouwburg, KANAL – Centre Pompidou and Kaaistudio’s (Belgium); La Cantine Syrienne de Montreuil, Cité inter­na­ti­o­na­le des arts, Les Rencontres à l’échelle — Mucem; and Chimurenga’s PASS Liberation radio for Documenta 15 (Tanzania), among others.

She is cur­rent­ly pre­pa­ring a solo pre­sen­ta­ti­on for Kunsthal Extra City ope­ning on 28th March 2025.

Yasmina pre­vious­ly con­tri­bu­ted to the inau­gu­ra­ti­on of Hussein Shikha’s flag #7 Huriya, Huriya, Huriya, Huriya’ at Cas-co last September.

NED


Op 5 febru­a­ri ver­wel­komt Cas-co de in Brussel geves­tig­de per­for­man­ce­kun­ste­naar en regis­seur, schrij­ver, onder­zoe­ker en dra­ma­turg Yasmina Reggad voor een lunchle­zing en stu­dio­be­zoe­ken. Tijdens de lezing om 12.00 uur gaat ze die­per in op haar prak­tijk. Daarna kunt u bij ons terecht voor een goed gesprek en/​of lunch (BYOL).

Yasmina Reggad was mede­op­rich­ter en cura­tor van aria (kun­ste­naars­re­si­den­tie in Algiers) en werk­te eer­der bij de Delfina Foundation (VK) en Art Dubai Projects (VAE). Onlangs was ze cura­tor van Zineb Sedira’s solo­pre­sen­ta­tie Dreams Have No Titles in het Franse Nationale Paviljoen — de 59e Biënnale van Venetië (20202022), en artis­tiek direc­teur van de eer­ste edi­tie van de Bienal das Amazônias (Brazilië) in 2020 – 2022.

Als per­for­man­ce­kun­ste­naar doet Yasmina Reggad onder­zoek en ont­wik­kelt ze pro­jec­ten die alter­na­tie­ve ken­nis­sys­te­men en artis­tie­ke pro­duc­tie­wij­zen onder­zoe­ken, even­als per­for­ma­tie­ve metho­do­lo­gie­ën die zijn geïn­for­meerd door mili­tan­te acties en prak­tij­ken uit het ver­le­den en heden. Ze heeft per­soon­lij­ke pro­jec­ten gecre­ëerd die ver­schil­len­de gen­res bestrij­ken, van per­for­man­ce en lezing-per­for­man­ce tot dans­stuk­ken, en geluids­in­ter­ven­ties en (piraten)uitzendingen. Haar werk is vaak geba­seerd op oncon­ven­ti­o­ne­le audio­vi­su­e­le en docu­men­tai­re archie­ven en fun­geert als een aan­vul­ling op de prak­tijk van het schrij­ven van essays. Haar werk werd onlangs opge­voerd in Performa aan de Roma Tre University (IT); The Mosaic Rooms (VK); Beursschouwburg, KANAL – Centre Pompidou en Kaaistudio’s (België); La Cantine Syrienne de Montreuil, Cité inter­na­ti­o­na­le des arts, Les Rencontres à l’échelle — Mucem; en Chimurenga’s PASS Liberation radio voor onder meer Documenta 15 (Tanzania).

Yasmina heeft eer­der bij­ge­dra­gen aan de inhul­di­ging van Hussein Shikha’s vlag nr. 7 Huriya, Huriya, Huriya, Huriya’ bij Cas-co afge­lo­pen september.



Portrait cour­te­sy: ValerieNagant