Apparatus 22:
ART IS WORK
Off the Grid
Periode: 23.04—28.05.2022
Over Apparatus 22
Apparatus 22 is een transdisciplinair kunstcollectief dat in januari 2011 is opgericht door de huidige leden Erika Olea, Maria Farcas en Dragos Olea, samen met Ioana Nemes (1979 — 2011) in Boekarest, Roemenië. Sinds 2015 werken ze vanuit Boekarest, Brussel en Suprainfinit (utopisch universum).
Ze zien zichzelf als een collectief van dromers, onderzoekers, poëtische activisten en (gebrekkige) futurologen die geïnteresseerd zijn in het verkennen van de complexe relaties tussen economie, politiek, genderstudies, sociale bewegingen, religie en mode om de hedendaagse samenleving te begrijpen. Een belangrijk onderwerp van onderzoek en reflectie in de praktijk van Apparatus 22 is het SUPRAINFINIT universum. Dit universum is een poging om een wereld te creëren, om hoop kritisch in te kunnen zetten bij het navigeren door heden en toekomst.
In hun zeer uiteenlopende werken — installaties, performances en vormen met tekst als uitgangspunt — vermengen ze realiteit met fictie en het vertellen van verhalen, vanuit een kritische benadering die stoelt op kennis en ervaring uit design, sociologie, literatuur en economie.
About Apparatus 22
Apparatus 22 is a transdisciplinary art collective founded in January 2011 by current members Erika Olea, Maria Farcas, Dragos Olea together with Ioana Nemes (1979 – 2011) in Bucharest, Romania. Beginning with 2015 they are working between Bucharest, Brussels and Suprainfinit (utopian universe).
They see themselves as a collective of daydreamers, citizens of many realms, researchers, poetic activists and (failed) futurologists interested in exploring the intricate relationships between economy, politics, gender studies, social movements, religion and fashion in order to understand contemporary society. Starting with 2015 a major topic of research and reflection in the practice of Apparatus 22 is SUPRAINFINIT universe: a world-making attempt to use hope critically in navigating present and future.
In their very diverse works – installations, performances, text based-shapes, reality is mixed with fiction and storytelling and all merge with a critical approach drawing knowledge & experience from design, sociology, literature and economics.
Apparatus 22:
ART IS WORK
Apparatus 22 presenteert ‘ART IS WORK’ in het kader van de workshop: ‘Faire verloning in de beeldende kunsten’, dat georganiseerd wordt door Kunstenpunt (27 april, 14:00 – 17:00) in Cas-co. De installatie zal daarnaast te bezichtigen zijn van 23 april tot 28 mei.
ART IS WORK heeft de Tuta als uitgangspunt, een werkpak dat is ontworpen als een utopisch kledingstuk voor alle mensen, voor alle situaties, betaalbaar, gemakkelijk te naaien en te snijden met minimale verspilling van stof. Het werd een eeuw geleden voor het eerst vervaardigd door de Italiaanse ontwerper en kunstenaar Thayaht (Ernesto Michahelles, 1893 – 1959), die vooral bekend is om zijn betrokkenheid bij de Italiaanse futuristische beweging.
ART IS WORK stelt manieren voor waarop kunst, politiek en economie gebruik zouden kunnen maken van mode en kleding om utopische programma’s op te bouwen. Apparatus 22 biedt een nieuw gebruik en een nieuwe missie voor de Tuta. In hun handen wordt het pak een instrument om de arbeidsdynamiek in de kunstsfeer, die vaak gebaseerd is op (zelf)uitbuiting en een mate van onzekerheid die aan het zicht ontsnapt, zichtbaar te maken en publiekelijk te bespreken.
De erkenning van de beloning voor de arbeid van kunstenaars en curatoren — of, vaker nog, het gebrek aan deze erkenning en de kwantificering ervan — wordt het centrale thema in twee sets statement-uniformen die worden gebruikt bij openingen, het meest feestelijke moment voor zowel artistiek als curatorieel werk.
ART IS WORK stelt een aantal van deze pakken beschikbaar voor kunstenaars en curatoren om te dragen. Op die manier worden ze een ruilmiddel voor de ontwikkeling van een doorlopend videoarchief en een pretext voor een uitgebreide dialoog binnen de artistieke gemeenschap.
Apparatus 22 presents ‘ART IS WORK’ as part of the workshop: ‘Fair remuneration in the visual arts’, organised by Kunstenpunt (27 April, 14:00 – 17:00) in Cas-co. The installation will also be on display from 23 April to 28 May.
ART IS WORK has the Tuta as a starting point, a workman suit designed as a utopian garment for all people, for all situations, affordable, easy to sew and cut with minimal fabric wastage. It was first produced a century ago by Italian designer and artist Thayaht (Ernesto Michahelles, 1893 – 1959), best known for his involvement in the Italian Futurist movement.
ART IS WORK proposes ways in which art, politics, and economics could make use of fashion and clothing to build utopian programs. Apparatus 22 offers a new use and a new mission for the Tuta. In their hands, the suit becomes a tool to make visible and publicly discuss labour dynamics prevalent in the art sphere, which are oftentimes based on (self-)exploitation, as well as a level of precariousness that escapes oversight.
The recognition of remuneration of the labour of artists and curators — or, more often, the lack of this recognition and its quantification — becomes the central theme in two sets of statement-uniforms to be used at openings, the most celebratory moment for both artistic and curatorial work.
ART IS WORK makes a number of these suits available for artists and curators to wear. In doing so, they become a currency for developing an ongoing video archive, and a pretext for a comprehensive dialogue within the artistic community.