Brecht Heytens, Patrick Vervueren & Jan Palinckx:
Dag 4
Studio maakleerplek
Periode: 05.04—30.06.2021
Frieda verzamelt de artistieke acties van Eva Binon, Nikè Moens, Jan Palinckx en Patrick Vervueren. Jan is scenograaf en Patrick theatermaker. Voor dit project nodigden Jan en Patrick licht- en installatiekunstenaar Brecht Heytens uit.
Concept en uitvoering: Brecht Heytens, Jan Palinckx, Patrick Vervueren
Productie: Frieda
Coproductie: Cas-co
Met de steun van: EXPAND(ed) / De Vlaamse Overheid, Signify, Stad Gent.
Website
Brecht Heytens, Patrick Vervueren & Jan Palinckx:
Dag 4
Van begin april tot eind juni vertoefde Jan Palinkx, Brecht Heytens en Patrick Vervueren in residentie in maakleerplek. Ze werken er drie maanden lang aan de eerste fase, de zgn. voorstudie, van hun nieuwe project Dag 4. Dag 4? Op dag 4 plaatst een god licht in het hemelgewelf. op het einde van de 19de eeuw ontwerpen uitvinders de gloeilamp. niet veel later verklaart een filosoof de god van het natuurlijke licht dood. in 2021 ondernemen drie mannen een seculiere reconstructie van dag 4 en gaan met moderne technologieën op zoek naar het goddelijke licht.
“light is a temporal phenomenon, arising from burning stars; a surprise in the darkness of space. light is the greatest magic of all, as it is the source of all enchantment. without light, no life. without life, no creation, no art, no architecture, no vision, no expression.” (richard rogers)
Decorontwerper jan palinckx, theatermaker patrick vervueren en beeldend kunstenaar brecht heytens creëren met een bouwpakket van staal, artificieel licht en wat niet nog allemaal ruimtes mét en vóór licht. ze bouwen in uw bijzijn aldoor op‑, om- en af, laten de omgeving transformeren en bieden het licht daarmee steeds wisselende invalshoeken om zich te manifesteren. in dit onophoudelijke handelen ontstaat een choreografie tussen mens en mechaniek; een spel met licht, lijnen, vlakken, kleur en perspectief; een beweging die refereert naar het natuurlijke licht; een sacrale ruimte waar licht als universele taal centraal staat.
Het project situeert zich op het raakvlak tussen theater en beeldende kunst en wordt gepresenteerd als een lichtsculptuur met een theatrale spanningsboog.