Amber Roucourt
Hilde Van Canneyt (HVC) Beste Amber, een half jaar geleden studeerde je af aan de PXL MAD School of Arts te Hasselt… Eerst schilderkunst, daarna keramiek. Zat het tekenen en schilderen al van jongs af aan in het bloed?
Amber Roucourt (AR) Van kleins af aan deed ik niks liever dan tekenen en schilderen, vandaar mijn keuze. Terwijl al mijn medestudenten om ter meest hun best deden om zo goed mogelijk te kunnen schilderen, had ik meer iets van: is het dat maar?
HVC Er ontbrak iets?
AR Inderdaad.
HVC Welk inhoudelijk of vormelijk onderzoek voerde je op dat moment uit?
AR Ik construeerde vooral collages, waaruit ik stukken knipte en creëerde daar dan een klein werkje van. Maar eens het klaar was, had ik nooit een gevoel van tevredenheid. Ik besefte dat ik blij moest zijn, maar kreeg daar nooit voldoening van.
Op een dag kregen we een 3D-opdracht en toen besefte ik: dit is het! Naast het schildersatelier lag het keramiekatelier, en ik merkte dat ik er meer en meer naar toe trok. Tot je me niet meer in de schilderklas zag. (lacht)
(lees verder onder de foto)
HVC Wat trok je zo specifiek aan in keramiek, want het had evengoed beeldhouwkunst of mixed media kunnen worden, waar je in dook.
AR Ik vond me in keramiek al snel terug in de glazuren en kleuren. Vooral het glazige dat over die klei wordt gegoten, triggerde me,
HVC Dat fragiele van keramiek trekt me ook enorm aan…
AR Al vind ik mezelf geen keramiste, omdat mijn werk groot van schaal is. Ik gebruik bovendien beeldhouwersmallen in plaats van de keramische soort. Ik heb gekozen voor het kleideel — het wroeten met de materie — en niet voor metaal en hout.
HVC Hoe kwam je uit bij je ‘bewegende objecten’? Doordat je als het ware met je arm een object omstootte, dat aan het rollen ging en je zo een nieuw potentieel vond?
AR Ik was verbaasd hoe sterk keramiek was. Ik kende de basis niet en ben er zowaar ingesprongen. Eigenlijk ging ik in het begin gewoon wat luistervinken bij de keramisten. (lacht) Ik hoorde iemand zeggen: ‘Als je keramiek bakt, is dat supersterk.’ Zo begon ik balletjes te maken, rolde ik ermee en…
HVC … ging de bal letterlijk aan het rollen. (knipoogt). Ik las dat er ook ergens een link is met gevonden voorwerpen.
AR Ik vond die vooral qua vormgeving interessant. Op zich houd ik gewoon teveel bij. (lacht) Ik heb ook een blikken doos waar ik vanalles in bewaar. Ik was het type kind dat aan zee naar huis ging met broekzakken vol schelpen.
(lees verder onder de foto)
HVC Ik las dat je sculpturen inwisselbaar zijn. Bedoel je daarmee dat je in een lege ruimte in situ bepaalt welke objecten je waar plaatst?
AR Ik leg alles wat verspreid en begin te spelen met de objecten tot ik combi’s vind. Ik wil het in mijn werk ook zo behouden dat ik vrij ben in het maken van mijn opstellingen. Daarom geef ik niet graag titels aan mijn werken.
HVC Titels kunnen inderdaad alles verknallen. Begrijp ik het goed dat je in alle facetten van je kunstenaarsschap het spelelement wil behouden, van het creëren tot presenteren? Dat dit ook de sterkte van je werk is? Die speelsheid wil je overbrengen op ons en we mogen als kijker zelf ook spelen met je keramieken objecten. Alleen al hun werk even aanraken zou bij vele keramiekers de haren doen rijzen.
Eigenlijk ben je de status van keramiek aan het omdraaien.
AR Exact!
HVC Je praatte al over de beleving van je werk, maar ik hoorde je nog niet uitspreken over het inhoudelijke aspect van het onderzoek.
AR Het gaat me over de verwondering. Zelf ben ik ook verbaasd dat er met keramiek zoveel kàn. Ook vind ik het fijn als mensen als het ware ‘verschieten’: ‘Wat? Is dit klei?’
HVC Wil je ons uit het hokjesdenken halen?
AR Misschien.
(lees verder onder de foto)
HVC Ik ben hier op bezoek in de Abdij van Keizerberg, waar vijf jonge gekozen kunstenaars, een jaar lang een atelier wordt aangeboden. Ik zie hier in je kersvers atelier de pakken klei klaarstaan, een draaischijf, nog ergens verder een niet nader bepaalde machine.
Wat hoop je dat deze ‘nieuwe’ plek je zal bijbrengen? Zal het onbezonnen spelen zijn op het moment dat je je hier ‘opsluit’? Of komt er toch enig voor-denkwerk bij kijken?
Kan het zijn op de weg hiernaartoe dat je bij de bakker vormen ziet en denkt: hm, interessant?
AR Ik ga toch op voorhand nadenken over wat ik wil maken. Ik kan in mijn hoofd goed snijden, zaken fragmenteren. Maar evengoed zie ik dingen uit tijdschriften, waarmee ik vormelijk aan de slag ga. Het gaat me echt om het proces.
HVC Zie je foto’s of filmpjes van je proces, ook als deel van je presentatie?
AR Het gebeurt dat deze toch een grotere rol gaan spelen dan puur procesmatig, maar op voorhand denk ik daar niet echt over na.
HVC Toch is het performatieve aspect een belangrijk aspect van je creatiewereld.
AR Dat is zo. Het moment waarin het performatieve tot uiting komt, is verschillend van werk tot werk. Soms is het fysieke maakproces op zich al een performance voor mij. Dat is minder zichtbaar dan wanneer er bijvoorbeeld in de presentatie een activatie plaatsvindt.
(lees verder onder de foto)
HVC Stel: je hebt hier een jaar gewerkt en je mag/moet een presentatie geven. Hoe beeld je je dat in? Neem je daarin ook een stukje kunstgeschiedenis of actualiteit mee?
AR Dat spelen zie ik heel spontaan, dan vind ik het niet matchen met een inhoudelijke aspect.
HVC Soms word ik ook opgegeten door het inhoudelijke aspect van het gemaakte. Oké, ik maak interviews, maar dat zie ik meer als het inzichtelijk maken van het kunstenaarschap. Wie waren en zijn je favoriete kunstenaars?
AR De figuratie van Anish Kapoor vind ik wel aanlokkelijk. Ik vind het wel fijn als een beeldtaal je overspoelt.
HVC Succes met je speelse keramiek Amber!
Leuven, herfst 21 —
INTERVIEW VAN HILDE VAN CANNEYT MET AMBER ROUCOURT (°1998)
alle foto’s in dit interview werden gemaakt door Jente Waerzeggers
Studio Annext is een initiatief van Annext vzw in samenwerking met Labora en Cas-co. Het project wordt ondersteund door MIJNLEUVEN