D.D. Trans:
SOLO #1
Periode: 19.07—19.08.2017
Website
Partnership(s): UFO
D.D. Trans:
SOLO #1
D.D. TRANS
“The artist’s work is about transformation: day-to-day, often domestic objects are taken out of their framework and, after a small alteration, are being turned into works of art. The result is formal, poetic or funny at times. Usually it concerns minimalistic changes. A rubber door protector in the centre of an empty gallery becomes a stumbling block, metal meat hooks form a heart, or a hat stand is made of clothes hangers. The artist finds inspiration in DIY stores. His vocabulary comprises kitchen paper, scrubbing brushes and squeegees. He does not break radically with his past but picks up where he left off. Some ideas return after all those years but have been worked out in more detail.”
(Sam Steverlinck)
SOLO #1
Centraal in de kapel liet de kunstenaar een groot wit platform bouwen, een museale sokkel voor een aantal bestaande en nieuwe objecten, dat een sterk contrast vormde met de ruwe staat van de kapel. Zoals in eerdere residenties die D.D. Trans ondernam, bood de specificiteit van de ruimte inspiratie voor een serie nieuwe ingrepen. Zwarte verfschilfers die ooit de kapelramen blindeerden transformeerden tot vleermuisjes aan het plafond van de slaapkamer; de zware houten kapeldeur werd van 2 koperen kijkgaten voorzien, gelijkend op trouwringen. Een toetsenbord werd een werk met het woord ‘zonder titel’ erin verstopt en een sculptuur die van verre aandoet als een tandwiel van zwaar metaal bleek gemaakt te zijn van een duister zwart keukenpapier. Dichters Herman Leenders en Guido van Heulendonck plaatsten beiden een tekst op de wanden van het voormalige altaar, ook terug te vinden in de catalogus waarin D.D. Trans het gerealiseerde werk samenbracht.