Vlag / Flag #3: Josephine - Lisa Ijeoma
NED
In haar textielpraktijk onderzoekt Lisa Ijeoma haar intersectionele identiteit aan de hand van zowel universele als persoonlijke verhalen. Haar hand-genaaide patchworks en weefsels geven een antwoord op systemische problemen zoals racisme en discriminatie die mensen van kleur vaak ondervinden. De vlag ‘Josephine’ is gebaseerd op een fotografisch portret van Josephine Baker, artiestennaam van Freda Josephine McDonald (03.06.1906 – 12.04.1975), een iconische zangeres, actrice, danseres en allround performer. Baker was de eerste zwarte vrouw die een hoofdrol kreeg in een langspeelfilm (Siren of the Tropics, 1927). Daarnaast weigerde ze steevast om voor een gesegregeerd publiek op te treden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed ze spionagewerk voor het Franse verzet door haar positie te gebruiken om inlichtingen te verkrijgen. Na de oorlog wist ze als activiste te strijden voor de rechten van Afro-Amerikanen en werd ze na het overlijden van Martin Luther King gevraagd om diens leidende rol in de protestbeweging over te nemen. Later adopteerde Baker 12 kinderen uit alle delen van de wereld, waardoor ze de regenboogkinderen werden genoemd. Haar inzet voor een rechtvaardige maatschappij en haar strijd tegen racisme zijn de geschiedenis ingegaan als een voorloper van de structurele zoektocht naar gelijkheid. ‘Josephine’ is Ijeoma’s interpretatie van de mannelijke en kolonialistische blik op zwarte (vrouwen)lichamen tijdens de heropleving van het exotisme in 1920.
ENG
In her textile practice, Lisa Ijeoma explores her intersectional identity through both universal and personal narratives. Her hand-sewn patchworks and fabrics respond to systemic issues such as racism and discrimination that people of colour often face. The flag ‘Josephine’ is based on a photographic portrait of Josephine Baker, stage name of Freda Josephine McDonald (03.06.1906 — 12.04.1975), an iconic singer, actress, dancer and all-round performer. Baker was the first black woman to get a leading role in a feature film (Siren of the Tropics, 1927). In addition, she invariably refused to perform for segregated audiences. During World War II, she did spy work for the French resistance by using her position to obtain information. After the war, she managed to fight for the rights of African-Americans as an activist and was asked to take over Martin Luther King’s leading role in the protest movement after his death. Later, Baker adopted 12 children from all parts of the world, referring to them as the rainbow children. Her commitment to a fair society and her fight against racism have gone down in history as a forerunner of the structural quest for equality. ‘Josephine’ is Ijeoma’s interpretation of the male and colonialist view of black (women’s) bodies during the 1920s revival of exoticism.