Kaïn Walgrave
Studio Vaartstraat
Periode: 11.04.2015—…
Website
Kaïn Walgrave
Waar komt het vandaan?
De geschiedenis en levensloop van materialen, objecten en beelden is het vertrekpunt in mijn werk. Waar komt het vandaan? Wat is het geweest? Met wat is het in contact gekomen? Binnen mijn oeuvre halen de werken een groot deel van hun betekenis uit wat ze waren voordat ze in mijn studio verzeild raakten. Vaak zijn het beelden of materialen die nooit de bedoeld waren om opnieuw gezien of gebruikt te worden. Verborgen en alledaags. Deze vragen kunnen ons ook iets vertellen over wat er nog mee kan gebeuren. Een soort potentieel aanduiden dat nog verborgen zit in het materiaal.
Transformeren en archiveren.
Langs de ene kant transformeer ik bepaalde materialen of beelden tot iets nieuws. Ik geef ze een soort laatste eerbetoon en ik maak ze klaar voor de rest van hun weg. Als kunstenaar vorm ik een tussenstation in hun levensloop.
Langs de andere kant neem ik de rol op van archivaris of verzamelaar. Al mijn vondsten worden zorgvuldig gedocumenteerd, gearchiveerd en bijgehouden. Zo probeer ik toch een klein stukje van de geschiedenis van een object vast te leggen, of toch voor de tijd dat het bij mij is.
Het werk gaat over het worden en toont zich als een archief dat telkens geherformuleerd wordt. Het is te eng om mijn oeuvre te reduceren tot het idee van het beeld. Die betekenis is niet te zoeken in het beeld, maar net tussen de beelden. In de continu veranderende context die ze zelf mee creëren. Zelfs in de beschrijving van het archief blijven de vele constellaties die in de periferie ontstaan onbesproken.
Waar beeld materiaal wordt en materiaal weer beeld. Maar ik ben er van overtuigd dat elk materiaal of beeld al het vorige in zijn DNA mee draagt.
Waar gaat het naartoe?
Waar gaat het naartoe? Het moment dat het werk vertrekt, dat de reeksen opgedeeld worden en dat de dingen hun eigen weg gaan.
Langs de ene kant zegt het werk vaak iets over waar het vandaan komt of over mijn eigen leven.
Langs de andere kant probeer ik bepaalde keuzes te maken als het werk weer vertrekt.
Een reeks werken word opgesplitst in delen, elk deel gaat zijn eigen weg. Zoals vrienden of familie die samen zijn opgegroeid, maar daarna contact verliezen. Een deel kan naar kunstliefhebbers gaan terwijl een ander deel gaat naar bij mensen die het ergens gratis konden oppikken.
Ik koester het idee dat de dingen nooit een finale plaats of vorm moeten vinden. Zo blijft het idee van het potentieel behouden.