Jan Van Eijgen
Hilde Van Canneyt (HVC) Hallo Jan, kom je uit een cultureel nest?
Jan Van Eijgen (JVE) Mijn ouders en zus zijn apotheker. Ik kreeg een medische achtergrond mee. Ik studeerde geneeskunde met het idee van het ‘medisch appel’: geroepen worden om te helpen. Als jongere hielp ik mee met het Rode Kruis, maar ik bleef op mijn honger zitten. Die hulpvraag is naar de achtergrond verdrongen en maakte plaats voor wilde, bestiale competitie. (lacht) Je studeert hard, maar het stript de rest er ook af. Uiteindelijk koos ik voor oogheelkunde. Dat lukte me en nu studeer ik voor oogarts en doctoreer ik. Maar eens die competitie voorbij was, besefte ik dat ik afgeleid ben geweest van wat ik écht wilde doen.
HVC Zijnde?
JVE Ik wilde met het levenseinde bezig zijn; het lijden en de dood. In oogziekten komt dat anders aan bod.
HVC Bedoel je het lichamelijk of psychisch lijden?
JVE Vooral het lichamelijke. De liefde voor oogheelkunde is wat schizofreen gegroeid, ik vind dat op een andere manier leuk. Het is complex, technisch en toch duidelijk.
(lees verder onder de foto)
HVC Hoe moet ik me dat voorstellen, het gegeven dat je op een dag gewoonweg begon met “kunst” maken?
JVE Het is raar om betekenis te geven aan wat vooraf ging. Als kind op de tekenacademie deed ik ‘zomaar wat’. Ook tijdens mijn opleiding bleef ik altijd cursussen volgen en merkte ik dat ik er wel sereniteit vond. Maar na een existentiële crisis — niet zozeer door een teveel aan werk, maar vanwege het gebrek aan iets anders, iets waar ik zo’n honger naar had — ben ik teruggekomen op wat ik wilde: onderzoeken hoe ik binnen ‘lijden’ een maatschappelijke rol kon vervullen. Er zijn zoveel mensen die lijden: als ik cognitieve handvaten kan aanreiken om hen een kleine perspectiefsprong te laten maken, heb ik ze alvast een beetje geholpen.
HVC Hoe wil je dat concreet aanpakken, helpen in dat lijden?
JVE Daar ben ik nu mee bezig. Ik zie de kunstenaar als de eye-opener.
HVC Wanneer kwam je eye-opener precies?
JVC Er kwam een moment waarop ik dacht: dit idee is te belangrijk, ik ben aan mezelf verplicht dit op een goede manier tot een goed einde te brengen. Ik voelde mij op een manier zelfs slaaf van dat idee en heb mezelf toen het kunstenaarschap moeten toekennen. Dat gebeurde trouwens in de auto, ergens op de E40 voor Wetteren. Ik ben toen afgereden op de parking en ben in allerijl spraakfragmenten beginnen opnemen. De clou zat namelijk in de concepten en analogieën die ik in lijden en schimmels had gezien. Lijden is afzien, aftakeling, degeneratie, maar vanuit theologisch of filosofisch standpunt, betekent het tegelijk een transitie naar iets anders, hetzij beter of slechter. Het slaat de brug tussen degeneratie en regeneratie, aftakeling en opbouw.
Ook dat zie ik in schimmels. Zij zijn het sluitstuk van het leven, waar oud in nieuw materiaal wordt omgezet. Het is fijn het transitionele van schimmels te verbinden met andere spanningsvelden zoals lijden, afbraak en wederopbouw. Naast het feit dat dergelijke analogieën tof zijn om naar te kijken, geven ze voer om over na te denken.
(lees verder onder de foto)
HVC Je krijgt hier voor een jaar een mooi atelier in Studio Annext, het begeleidingstraject rondom de vijf studio’s in de Abdij van Keizersberg in Leuven.
Is dit de eerste keer dat je in een eigen atelier zal werken?
JVC Inderdaad, voordien heb ik zowat overal elders in huis gewerkt: vanuit de kelder doorheen de living naar het terras. (lacht)
HVC Hoe ‘presenteer’ je die schimmels? Hoe veruiterlijken die kunstwerken zich?
JVC Op porseleinen dragers. De broze breekbaarheid maakt het porselein zo mooi, zo humaan. Je hebt daarin ook veel vormvrijheid. Eerst wilde ik een eettafel-set maken, naar Delfts blauw, waar de tekening is vervangen door schimmels. Dat idee steunde op de eerder genoemde transitie van schimmels die tegelijk levensnoodzakelijk is, maar ook ziekelijk en rottend kan zijn. Plagiaat is dat ook: oud werk wordt nieuw leven ingeblazen, maar het is ook een crime, net zoals het Delfts blauw een culturele diefstal was avant la lettre. Daarbij komt dat het ultieme nutsvoorwerp, het servies, door de schimmel net onnuttig zou worden.
Uiteindelijk heb ik die borden gemaakt: ze zagen er wel prima uit, maar te ambachtelijk. Daarom ben ik van het bord weggegaan naar het vlak: ik maakte dunne porseleinen vellen van een halve millimeter dik die translucent zijn, en bracht daarop met glazuur een tekening aan. Het cultuurmedium voor de schimmels trok in waar geen tekening was, het werd in de porselein gezogen. Zo kwam ik tot een reeks over colablikjes.
Daarnaast heb ik op doek ook de vormentaal van lijden proberen exploreren, in de vorm van een gelaat. Langs voor en achter werd het werk afwisselend belicht, soms eerder primitief, dan weer heel herkenbaar.
Zolang er ooit mensen zijn geweest, is er ook lijden geweest. Dit werk gaat over de schoonheid daarin. En nu moet alles in mijn werk samenkomen…
Iemand zei eens: jij bent het kunstwerk, uiteindelijk gaat het misschien gewoon over uitdrukkingen in mij?
HVC Hoe ben je van plan dat te doen, alles laten samenkomen?
JVE Het volgende plan is om terug te grijpen naar een prototype van lijden, zoals de kruisweg, in een reeks van bas-reliëfs die het lijden uitdrukken. Ik wil ze in porselein maken en laten inschimmelen.
(lees verder onder de foto)
HVC Hoe moeten wij dat voor ons zien, die ‘schimmels’? Brouw/kweek jij die in een kelder in glazen potten?
JVE Ik ken een ‘schimmelprof’ — Prof Dr Patrick Van Dijck, diensthoofd van Moleculaire Biotechnologie van Planten en Micro-organismen — en hij was direct mee in mijn verhaal. Ik mocht in zijn labo mijn eerste borden laten opgroeien in een gecontroleerde, steriele omgeving. Zij werken met een spin-off, waar ze bedorven fruit analyseren van over de hele wereld. Dat was de primaire bron van mijn schimmels.
HVC Je werk heeft wel wat context nodig bij een kijker. Ze gaan het lijden er niet direct ermee linken.
JVE Dat klopt. Ik vind het concept even belangrijk als de neerslag daarvan. Ik voel me een conceptuele kunstenaar. Al ben ik nog maar minder dan een jaar bezig.
HVC Amai, je bent echt nog een prille jonge kunstenaar!
En nu kom je hier in de Abdij van Keizersberg in Leuven terecht, waar je een extra kunstbooster zal krijgen door je collega’s, studiobezoeken en feedback allerhande. Wat tracht je los te wrikken bij de kijker? Verwondering?
JVE Stilstaan bij het leven, het levenseinde, de eigen barsten, de coping in lijden.
HVC Zou je op zich wat je maakt ook op papier kunnen uitwerken?
JVE Zeker, of op doek zelfs.
Ik wil wat ik vormelijk en cognitief leer, publiek maken. Die leerstof heeft een helend karakter en ik voel een verplichting om daarin een maatschappelijke rol op te nemen.
Op een manier staat dit gebeuren, niet zo ver van pastorale zorg. Wat zij doen in woord en gesprek, is wat ik in beeld probeer teweeg te brengen. Zo wil ik ook graag mensen uit verschillende disciplines samenbrengen, zij het theologie, filosofie of kunstwetenschappen, en zien wat we uit die ontmoeting of botsing, leren kunnen.
HVC Je maakt het jezelf niet makkelijk als beeldend kunstenaar. Je bent zo intelligent en begaafd en zowel inhoudelijk als qua materialen, gaat het alle kanten uit. Misschien maak je binnen een jaar alleen maar video?
JVE Het concept primeert altijd. Je merkt goed op dat ik er nog niet helemaal uit ben hoe ik me ermee verhoud. Liever een productieve rol, een bedenkende rol of een praatgroepgoeroe-rol? Het is mij ook niet duidelijk, maar het betekent wel totale vrijheid.
Ik ben ooit gestart met een studie om mensen te willen helpen, in een enorm gereglementeerde wereld, binnen de lijnen van elke onvrijheid. Die vrijheid in de kunst is daarom enorm aantrekkelijk voor mij. Het is een andere soort hulpvraag. Zie het als een tweede ethisch appel.
HVC Het is een niet te ontwijken roeping! Zowel op spiritueel als op intellectueel niveau, maar toch heb je dat plastische nodig.
JVE Omdat ik dat vanuit een existentieel probleem ben beginnen doen, heb ik ook nog geen antwoord op de finaliteit ervan. Spannend dat ik niet weet waar het effectief naartoe gaat.
(lees verder onder de foto)
HVC Voel je je echt een typisch beeldend kunstenaar? Zou je het missen ‘creatief met materialen’ te werken?
JVE Nee, want performance zie ik mij ook nog doen. De onzekerheid over mijn verhouding heb ik opgelost door het een deel van mijn focus te maken. Ik doe onderzoek naar dat lijden, wil het incorporeren en onderzoeken hoe ik er mij toe verhoud in de rol van kunstenaar.
HVC Kunstenaarschap vraagt tijd. Het gaat ten koste van fijn socializen en op café gaan en co…
JVE Ik ben me ervan bewust.
HVC Maar toch voel je: dit is het!
JVE Ik denk: gewoon doén! Daar heb je geen opleiding voor nodig, toch niet per sé in de kunsten. En op zich heb ik wél een universitaire opleiding gehad: dat maakt dat je een blauwprint hebt om met problemen om te gaan.
HVC Wie zijn eigenlijk je voorbeelden in de beeldende kunst? Je gaat geen kunst maken als je geen modellen in vormentaal hebt, denk ik. Anders had je ‘het lijden’ ook in muziek kunnen omzetten bijvoorbeeld.
JVE Dat is een goede vraag. Ik geniet onder meer van het werk van Helen Frankenthaler, Gerhard Richter, Berlinde De Bruyckere of Luc Tuymans, maar evengoed vind ik andere vormen van kunst sterk, zoals hedendaagse dans. Denk aan William Forsythe, Anne Theresa De Keersmaeker of Jan Martens, ongelofelijk inspirerend.
Het volgende werk dat ik maak, is voor het Leuvense festival Knal. Het wordt een enorme grote cirkel van vier meter diameter, in zwart linnen overspannen. Ik zal er zelf geen schimmels op aanbrengen: de omgevingsschimmels zullen er spontaan op neerslaan. Het werk krijgt de naam Universe Within, het is de verborgen wereld rondom ons — van schimmelsporen — die zichtbaar wordt, net zoals tijdens de oerknal. Het echte kunstwerk, zou je kunnen zeggen, zit in het voeden van het doek. Daar is de kunstenaar als creator, intelligent designer, of zelfs als priester, een beetje slaafs aan het concept.
HVC Als een soort dienaar?
JVE Inderdaad.
HVC Wordt niet in alle zelfhulpgroepen gepleit om jezelf te helpen in plaats van anderen?
JVE Maar ik ben wel ten dienste aan ideeën die uit mezelf komen. Ik hoop mezelf alleszins niet te verloochenen met de uitvoering ervan! Het is een vorm van zelfexpressie.
HVC Kunst als zelfexpressie, laten we het daarop houden! (knipoogt)
Leuven, herfst 21 —
INTERVIEW VAN HILDE VAN CANNEYT MET JAN VAN EIJGEN (°1995)
alle foto’s in dit interview werden gemaakt door Jente Waerzeggers
Studio Annext is een initiatief van Annext vzw in samenwerking met Labora en Cas-co. Het project wordt ondersteund door MIJNLEUVEN