Raam / window #2: Domingo Collective
(English below)
Domingo laat zich inspireren door tafelschikkingen die specifiek zijn voor de schilderijen van Dieric Bouts en dekt een tafel die bestaat uit een speciaal samengestelde reeks met de hand gebeeldhouwde serviezen en objecten die symbolisch verwijzen naar de religieuze moraal en verlossing die in bijbelse tijden werd uitgeoefend. Door onderwerpen die betrekking hebben op de moraal te verbinden met onderwerpen die meer van toepassing zijn op onze hedendaagse tijdgeest, zoeken ze naar overlappende thema’s die zich ontrafelen rond de intimiteit van de eettafel. Tijdens hun residentieprogramma in Off the Grid richt Domingo zich op de mogelijkheden van karaktervorming en vertelling door middel van scriptschrijven. Als onderdeel van dit onderzoek zal een scriptperformance in twee delen worden opgevoerd.
Door middel van collaboratieve creatie stelt Domingo Collective voortdurend de grenzen van collectiviteit, vrijgevigheid en dienstbaarheid in vraag door hun collectieve rol in relatie tot hun publiek te herzien. Domingo speelt op een consistente drempel met betrekking tot verwachtingen over theatrale formats. Onmiddellijke vragen over hun engagement met het publiek en het doorbreken van de vierde wand worden een drijvende kracht achter hun performatieve praktijk, waarin ze zichzelf in de eerste plaats zien als bemiddelaars tussen het publiek en het werk.
Domingo Collective werd in 2018 in Genève opgericht door Doris Hardeman, Jerlyn Heinzen, Salomé Ziehli en Natacha de Oliveira. Hun multidisciplinaire onderzoek concentreert zich rond het genereren van collectiviteit door ritueel gedrag. Vanuit het verlangen om de betekenissen van huiselijkheid in onze hedendaagse samenleving te onderzoeken, zoomen ze in op het alledaagse.
Hun werk was te zien in verschillende instellingen en op festivals voor podiumkunsten, waaronder la Becque in La Tour-de-peilz, CH, Hamlet in Zürich, CH, Giulietta in Basel, CH, One gee in fog in Genève, CH, Festival de la Bâtie in Genève, CH, bij f’ar — Forum d’architectures in Lausanne, CH en Artemis Fontana Café op Art Basel, CH.
Taking inspiration from table settings specific to the paintings of Dieric Bouts, Domingo sets a table consisting of a specifically curated array of hand-sculpted tableware and objects that symbolically refer to the religious morale and redemption exercised within biblical times. Through interconnecting topics relatable to the morale with topics more applicable to our present-day zeitgeist, they look for overlapping themes that unravel around the intimacy of the dinner table. During their residency program in Off the Grid, Domingo focuses on the potentiality of character building and narration through the method of scriptwriting. As part of this research a scripted performance will be played out in two-fold.
Through the means of collaborative creation Domingo Collective is constantly questioning the limits of collectivity, generosity and service through revising their collective role in relation to their audience. Domingo performs on a consistent threshold relating to expectations regarding formats of theatricality. Immediate questions regarding their engagement with an audience and the breaking of a fourth wall become a driving force to how they create their performative practice, in which they see themselves first and foremost as mediators between the audience and the work.
Domingo Collective was founded in Geneva in 2018 by Doris Hardeman, Jerlyn Heinzen, Salomé Ziehli and Natacha de Oliveira. Their multidisciplinary research centres around generating collectivity through ritual behaviour. Through a desire to explore the meanings of homeliness in our contemporary society, they zoom in on the mundane of the everyday.
Their work has been shown in several institutions and performative arts festivals, including la Becque in La Tour-de-peilz, CH, Hamlet in Zürich, CH, Giulietta in Basel, CH, One gee in fog in Geneva, CH, Festival de la Bâtie in Geneva, CH, at f’ar – Forum d’architectures in Lausanne, CH and Artemis Fontana Café at Art Basel, CH.