Hilde Overbergh
Studio Vaartstraat
Periode: 11.04.2015—11.04.2016
Hilde Overbergh (°1964) woont en werkt in Leuven. Ze studeerde grafiek in San Francisco (Academy of Art), en schilderkunst in Los Angeles (Otis/Parsons) en Hasselt (PXL).
Website
Hilde Overbergh
In een steeds veranderende en kleiner wordende wereld dringen nieuwe tactieken zich op. Hilde Overbergh heeft zo haar eigen methodes ontwikkeld om te anticiperen op de potentiële claustrofobie die dat met zich meebrengt. Vanuit een interesse voor compositorische strategieën ontdekt, ontbloot en verbergt ze patronen van verschillende architecturale en ruimtelijke situaties en brengt die samen in het schilderij.
Het is vooral spannend om te zien hoe Overbergh de laatste jaren de tweedimensionale, schilderkunstige ruimte heeft weten uit te breiden tot driedimensionale installaties in de fysieke ruimte. Die installaties bevatten nog steeds schilderijen op doek maar inmiddels ook sculpturale elementen uit hout, (plexi-)glas en stoffen, al dan niet beschilderd. De sculpturale elementen worden meestal opgesteld in contact met de muur of liggend op de vloer. De verschillende stukken stof, van kwalitatief schildersdoek tot vreemde synthetische nylon, verwerkt ze in de schilderijen o.a. door ze aan elkaar te naaien , en als drager te gebruiken. Soms worden die synthetische structuren over elkaar geplaatst en gevouwen zodat moiré-achtige interferentie patroontjes ontstaan. Recent introduceerde ze gezeefdrukte elementen in haar doeken. Hoewel het geen idee is waar ze zich door laat inperken, zijn haar ruimtelijke opstellingen dus in principe multimediaal, maar ze blijven opgebouwd uit elementaire onderdelen van het ‘klassieke’ schilderij: hout, doek, kleur en ‘beeld’.
Zo slaagt Overbergh er keer op keer in om de grenscoördinaten van haar praktijk eigenhandig te verleggen en gekende elementen te transformeren tot een nieuwe voedingsbodem. Ondanks de dictatoriale werkelijkheid toont Overbergh ons dat de mogelijkheden eindeloos zijn. In haar ruimtelijke kleurakkoorden zoekt ze als een volleerd freejazz muzikant naar de grens van wat haar instrument, het medium, kan en niet kan. Overbergh verwerkelijkt zo haar gelaagde ontologie van het geschilderde beeld door zich te blijven navigeren ten opzichte van het ijle nulpunt: het idee schilderkunst.