Andrei Haesen
Hilde Van Canneyt (HVC) Beste Andrei, je begon vrij jong met fotograferen, op je twaalfde al, vertelde je me daarstraks in de wandelgangen.
Andrei Haesen (AH) Ja, stiekem. In mijn familie wisten ze zelfs niet dat ik met fotografie en beelden bezig was. Na het BUSO, waar ik voor de studie ‘Grootkeuken’ koos, kon ik gelukkig in tweedekansonderwijs fotografie volgen.
HVC Met het certificaat ‘fotograaf’ op zak, waagde je via een open call, de sprong naar Studio Annext, waar vijf jonge kunstenaars een jaar lang een atelier wordt aangeboden. Proficiat!
AH Klopt!
HVC Ik lees in je kleine bio: “Hij houdt zich bezig met fotografie, scanografie en het mengen en registreren van pigmenten.”
Wikipedia schrijft: “Scanografie, beter bekend als scannerfotografie, is het proces van het vastleggen van gedigitaliseerde afbeeldingen van objecten met het oog op het maken van afdrukbare kunst met behulp van een flatbed “foto” ‑scanner met een CCD-array-opnameapparaat.”
AH Wat ze met elkaar te maken hebben, is dat het beide camera’s zijn, en dat je bij scanografie foto’s met de scanner maakt. Ik meng pigmenten bijeen en digitaliseer ze.
(lees verder onder de foto)
HVC Hoe moet ik dat als buitenstaander bekijken? Dat je als het ware ‘speelt’ met pigmenten?
AH Ik leg mijn inkt, bewegende doorschijnende vloeistoffen en pigmenten op het glas van de scan en digitaliseer dat. En natuurlijk reageert elke vloeistof anders.
HVC Met een onvoorspelbaar resultaat tot gevolg.
AH Inderdaad! De verworven beelden zijn ook uniek, omdat je ze niet twee keer hetzelfde kan maken.
HVC Bewerk je ze alsnog digitaal?
AH Ik maak ze alleen nog wat lichter, of zet de contrasten wat scherper. Ik manipuleer mijn beelden niet.
HVC Je houdt het resultaat graag zo dicht mogelijk bij het origineel verkregen beeld
AH Inderdaad.
HVC Zou je deze werken ook manueel kunnen maken en min of meer hetzelfde resultaat bekomen? Want nu wordt alles rechtstreeks op de scanner uitgevoerd: je mengt inkt met andere doorschijnende vloeistoffen en legt deze digitaal vast. Of om het van mijn spiekbriefje af te lezen: “De gepigmenteerde moleculen — elk met zijn eigen kenmerkende karakter — bewegen, interageren en desintegreren.”
AH Dat probeerde ik al, op wit papier of op een stuk los glas, waar ik de inkt liet uitdrogen: ik begon gewoon droge bloemen te scannen, dan zelfs mezelf (lacht), daarna werkte ik met verf rechtstreeks op de scanner, maar het resultaat was toch niet wat ik wilde.
(lees verder onder de foto)
HVC Ook toen was het resultaat een psychedelische kleurrijke wemeling als het ware.
Ik las dat je werkt rond kleur, licht en tijd en daarop inzoomt. Je beschrijft details en processen op micro niveau, waardoor je de tijd vertraagt of stil legt.
AH De inkten bewegen continu op de scanner, door het digitaliseren absorbeer ik het moment, leg ik de tijd stil, wat je bij fotografie ook hebt natuurlijk. Het hoeven ook niet altijd kleuren te zijn, ik maakte ook al een zwart/wit reeks.
HVC Vandaag is een mooie herfstdag: laat je je ook beïnvloeden door de sfeer van de dag?
AH Jawel.
HVC: Hoe kan ik me je atelierwerking inbeelden? Weet je op weg hier naartoe wat je wilt gaan maken? Of hoe bepaal je de grootte van je prints bijvoorbeeld?
AH Ik laat de dag op me afkomen. Tot nu toe printte ik altijd op A3 formaat op fotopapier.
HVC Wat wil je naar de kijker overbrengen? Verwondering, schoonheid, ons doen nadenken over bepaalde aspecten van het leven?
AH Toeschouwers zien er eender wat in: mensen, dieren, landschappen… Ik vind het fijn dat iedereen iets anders ziet in een beeld, ze kunnen het mooi vinden of juist niet.
HVC Jij hebt op voorhand geen ‘visuele betrachting’. Zelf zie je ook maar het beeld tevoorschijn komen als het uit je printer komt. En pas als iemand anders er zijn — meestal goedbedoelde — commentaar op geeft, gaan bij jou ook extra ogen open.
AH Inderdaad. Het is sowieso altijd een verrassing, in de eerste plaats voor mezelf. Daarom blijf ik ook geboeid door scanografie. En ik blijf het leuk vinden om het te doen. Je kan blijven experimenteren met de pigmenten en de vloeistoffen.
(lees verder onder de foto)
HVC Voel je je ook een schilder?
AH Niet echt.
HVC Wanneer weet je als een beeld af is?
AH Tot ik ‘content’ ben met wat ik heb gemaakt. Eigenlijk zou je alles uitgeprint moeten zien voor een gedegen resultaat, niet alleen op scherm.
HVC Voelde jij je voor of tijdens je opleidingen aangetrokken tot bepaalde beelden?
AH Vooral tot de mens, portret en reportagefotografie…
HVC Waarnaar zou je teruggrijpen als je de scanografie even beu bent?
AH Ik zou niet op pad gaan om inspiratie te zoeken. Als ik iets zie wat me intrigeert, wil ik dat graag op beeld hebben, maar het is niet dat ik mijn camera overal en altijd mee heb.
HVC Je krijgt nu een jaar dit atelier ter beschikking. Hoe zie je het komende atelierjaar voor je?
AH Ik zal hier naast mijn scanografie, ook een fotostudio uitbouwen, voor mijn opdrachten. Daarnaast ben ik van plan hier verder aan mijn autobiografie te schrijven, waar ik deze zomer mee begon. Ik zie dit ook als stilstaan.
Ik ben geadopteerd, en ben twee keer afgestaan door twee verschillende ouders: mijn ouders in Roemenië, en daar ben ik geadopteerd en dan naar het weeshuis gebracht. Op mijn 19e ben ik, zeg maar, uit het huis moeten weggaan door een slechte relatie met mijn ouders. Ik heb toen ook in een leefgroep gezeten met de vraag waarom ik in godsnaam als enig kind daar moest zitten. Ik ben ook fout geplaatst, ik zat tussen jongeren met een mentale handicap. Toch durfde ik dat nooit luidop te vragen ‘waarom of kreeg ik geen antwoord’.
Daarover zal mijn biografie gaan. Ik neem mijn tijd en zie wel wanneer het af is.
(lees verder onder de foto)
HVC Je bent hier het komende jaar goed omringd, samen met de andere kunstenaars, alsook de studio visits die je hier met professionelen (lees: mij bijvoorbeeld (knipoogt)) zal hebben, alsook de andere programma’s.
AH Ik heb er hard voor gewerkt om als kunstenaar gezien te worden, en ik ben dan ook heel blij dat ik hier mag zijn!
HVC Je verdient het! Goede moed Andrei, blijven doorzetten, zou ik zeggen!
Leuven, herfst 21 —
INTERVIEW VAN HILDE VAN CANNEYT MET ANDREI HAESEN (°1997
alle foto’s in dit interview werden gemaakt door Jente Waerzeggers
Studio Annext is een initiatief van Annext vzw in samenwerking met Labora en Cas-co. Het project wordt ondersteund door MIJNLEUVEN