Maarten De Naeyer
Hilde Van Canneyt (HVC) Beste Maarten, je bent grafisch vormgever, maar toch verlangde je méér van het leven…
Maarten De Naeyer (MDN) Sinds enkele maanden ben ik volledig zelfstandig, en probeer ik van de grafische vormgeving en kunst te leven. Dit jaar kan ik mijn bezigheden verder uitwerken hier in Studio Annext, het begeleidingstraject rondom de vijf studio’s in de Abdij van Keizersberg, ontwikkeld door Annext vzw in samenwerking met Cas-co in Leuven. Ik kijk ernaar uit!
HVC Wordt dat grafische vormgeving en kunst afwisselen in tijdsblokken?
MDN Ik probeer dat planmatig te combineren. De dagen dat ik specifiek atelierwerk wil doen, zal ik in mijn agenda blokkeren, en dan wil ik niet met mijn grafisch werk bezig zijn.
HVC Is het het manuele dat toch meer eigen aan de kunst is, dat je richting die kunst heeft geduwd? Grafische vormgeving speelt zich toch vooral achter het scherm af, vermoed ik.
MDN Exact.
HVC Het stond waarschijnlijk niet in je levensplanning dat je kunstenaar ‘ging worden’.
MDN Ik heb altijd een affiniteit met kunst gehad, maar nooit gedacht dat ik op een professionele manier met kunst zou bezig zijn.
HVC Heb je je op een dag, tijdens een opdracht beperkt gevoeld en besefte je dat er meer van wat anders in zat?
MDN Naast mijn reguliere hoofdjob, heb ik in bijberoep altijd een grafische studio gehad. Dat begon met een kledingmerk waarop ik grafische prints maakte, naar meer en meer kunstprints op zich. Ik maakte intussen meer en meer abstracte collages in photoshop, waar ik ook mee exposeerde. Toch dacht ik: het zijn ‘maar’’ prints, hoe kan ik die omzetten naar iets tactieler? Ik weet niet meer hoe het kwam, maar ik begon gewoonweg te experimenteren met verschillende materialen.
(lees verder onder de foto)
HVC Hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je richting tekenwinkel trok en je winkelmandje met allerlei leuks vulde om mee te werken?
MDN Ik was altijd al gefascineerd door print: zeefdruk, etsen en allerlei. Maar zelf had ik dat nog nooit gedaan. Ik heb nu een zeefdruk besteld, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Ik liet dat altijd doen. (lacht) Door die fascinatie, zocht ik naar een manier om dat zelf beginnen te doen. Met risoprint werkte ik wel al, ik hou er enorm van.
Zo was ik eens in een tapijtwinkel, waar ik toffe vinyl vloer zag liggen, ik nam een rol mee en begon daarmee thuis te experimenteren. Daaruit kwamen zo’n toffe texturen, dat ik daarmee verder werkte. Soms kwamen daar heel eenvoudige werken uit, een gedrukte bol op papier bijvoorbeeld. Ondertussen heb ik al werken van twee meter. Ik gebruik altijd dezelfde techniek. Al heb ik ook al met collage-achtige dingen geëxperimenteerd.
Soms gebruik ik één grote vorm die ik met inkt druk. Het was een bewuste keuze om niet met een drukpers te werken. Zo kon ik meer textuur in mijn werk krijgen. Omdat ik geen pers heb, kon ik dat niet in één keer egaal maken. Zo begon ik te drukken met potten, met mijn handen en voeten, etc. Zo krijg je al die texturen met krassen en onregelmatigheden, wat het werk interessant maakt.
HVC Die werken zijn old school gedrukt, onder welke noemer is dat? ‘Gedrukte collages’? Op zich ben je niet op zoek naar een onderwerp, wel naar een sfeer, vermoed ik.
MDN Dat is een volgende stap. Nu ben ik vooral composities en texturen aan het onderzoeken, er hangt zeker geen maatschappelijk thema aan vast, dat wil ik ook niet. Ik wil vermijden om puur decoratieve kunst te maken. Het mag geen gimmick worden.
(lees verder onder de foto)
HVC Dat is inderdaad een (gevaarlijke) lijn die je in het oog moet houden.
MDN Er is zeker experiment en een rode draad in mijn werk.
HVC Die rode draad… dat vinden veel kunstenaars belangrijk, al vind ik dat je je daar als jonge kunstenaar (nog) niet moet aan houden.
MDN Ik vind dat het als kunstenaar toch duidelijk moet zijn van: dit is van hém.
HVC Misschien moet je dat eens loslaten, wie weet wat een bevrijding het brengt! (lacht)
MDN In mijn ogen mag je je toch niet plots 180° draaien.
HVC Als kunstenaar ben je toch 100% vrij? (knipoogt)
Door welke vormgevers of kunstenaar laat je je graag inspireren?
MDN Jesse Willems, eigenlijk een fotograaf van opleiding, maakt waanzinnige collages. Hij zit bij Schönfeld gallery.
HVC Wat haal je er zelf uit? Wat wil je dat de toeschouwer uit jouw werk haalt?
MDN Ik ben nu vooral bezig met het concept constructie-destructie. Ik hou ervan om mooie afgewerkte vormen, door mijn manier van werken kapot te maken.
Omdat ik een grafische achtergrond heb, ben ik vooral bezig met compositie, waar vormen op elkaar inspelen. Omdat ik enkel speel met zwart en een tweede kleur, geeft dat een bepaalde spanning in de witruimte. Hoe blijven bepaalde vormen staan? Want op zich kunnen die ook elk moment uit elkaar vallen. Ik construeer iets, maar hoe komt het dat een beeld de ene keer blijft ‘staan’, en de andere keer niet? Die balans vind ik interessant. Want soms wringt een beeld ook.
(lees verder onder de foto)
HVC Net dat wringen maakt het interessant, een te perfect beeld kan al snel saai en vlak worden. Het moet vooral voor jou interessant blijven — het is jouw tijd (knipoogt opnieuw) — maar ook voor de kijker natuurlijk. Misschien mag je in de toekomst wel wat meer kleur gebruiken…
MDN Geef maar kritiek Hilde, dat vind ik fijn!
HVC Zo denken niet alle kunstenaars erover!
Ben je bang dat je vast zal lopen als er een teveel aan kleuren en vormen zouden zijn?
MDN Ik denk niet dat ik snel vast zal lopen, er zijn nog zoveel ideeën in mijn hoofd om uit te werken, maar ik probeer dat maar stelselmatig naar buiten te brengen.
HVC Je zou kunnen zeggen dat je werkt als een schilder…
MDN Ja, ik zou evengoed mijn compositie op voorhand kunnen uitwerken, maar dat doe ik bewust niet. Toeval moet ook een rol spelen.
HVC Toeval en mislukking: vanaf je geen frustrerende werkdagen meer hebt, ben je een ‘kunstje’ aan het maken, geloof ik.
Ik denk dat het bij jou belangrijk is dat je de materie ‘levendig’ houdt. Stoppen voor je het gevoel hebt dat het écht ‘af’ is.
MDN Ik heb al gemerkt dat ik er achteraf ook niet meer teveel mag aan bijwerken en prutsen.
HVC Het gaat bij jou ook om de ‘momentopname’.
MDN Inderdaad. Het is goed of niet goed, niet iets ertussen.
HVC Kan je nog even dieper ingaan op die texturen? Ze lijken veelal op stenen.
MDN In mijn grafisch werk werk ik veel met stenen. Ik weet niet waarom, maar ik heb er een fascinatie voor. Idem voor rotsen. Dat vind je dan ook veel terug in mijn werk.
HVC Je komt er wel, daar ben ik rotsvast van overtuigd! (knipoogt)
Leuven, herfst 21 -
INTERVIEW VAN HILDE VAN CANNEYT MET MAARTEN DE NAEYER (°1992)
alle foto’s in dit interview werden gemaakt door Jente Waerzeggers
Studio Annext is een initiatief van Annext vzw in samenwerking met Labora en Cas-co. Het project wordt ondersteund door MIJNLEUVEN