Doris Hardeman
Off the Grid
Periode: 03.03—04.05.2023
ENG
Doris Hardeman was the first solo resident of Off the Grid. This trajectory was formerly known as N+1 but is as of 2023 included in the residency and presentation platform of Cas-co.
NL
Doris Hardeman was de eerste solo resident van Off the Grid. Dit traject stond voorheen bekend als N+1 maar is vanaf 2023 opgenomen in het residentie- en presentatieplatform van Cas-co.
Website
Doris Hardeman
ENG
Doris Hardeman (°1993, Rheden, NL) lives and works in Brussels. Through the media of sculpture, writing and installation, Doris’s conceptual and material research departs from the heterotopic space that balances on the borders of both the personal and the commercial structures of society. Through collecting, reproducing, and recontextualising objects, she attempts to create anecdotal yet poetic scenarios that latch onto social issues surrounding today’s industrial manufacturability. Within the creation of these scenarios, which are intertwined with mythical references and set in contemporary frameworks, Doris searches for a means to reflect on how objects can shape the way we relate to time and thereby frame the perception of our surroundings. Paying close attention to the broad versatility of materials in terms of craftsmanship and the mass production industries, her works play with the authenticity, utility, practicality and the original value of her chosen materials, amplifying connotations concerning the industrial manufacturability of our present time.
NL
Doris Hardeman (°1993, Rheden, NL) woont en werkt in Brussel. Via beeldhouwkunst, tekst en installatie vertrekt Doris’ conceptueel en materieel onderzoek vanuit de heterotopische ruimte die balanceert op de grenzen van zowel de persoonlijke als de commerciële structuren van de maatschappij. Door het verzamelen, reproduceren en hercontextualiseren van objecten probeert ze anekdotische maar poëtische scenario’s te creëren die inhaken op sociale kwesties rondom de hedendaagse industriële maakbaarheid. Bij het creëren van deze scenario’s, die verweven zijn met mythische verwijzingen en zich afspelen in hedendaagse kaders, zoekt Doris naar een manier om na te denken over hoe objecten de manier waarop we ons verhouden tot tijd kunnen vormgeven en daarmee de perceptie van onze omgeving kunnen inkaderen. Met veel aandacht voor de brede veelzijdigheid van materialen in de zin van vakmanschap en de massaproductie-industrie, spelen haar werken met de authenticiteit, het nut, de bruikbaarheid en de oorspronkelijke waarde van de door haar gekozen materialen, waardoor connotaties met betrekking tot de industriële maakbaarheid van onze huidige tijd worden versterkt.